fr

Ethias beheerst de volledige waardeketen

J_Laenen

Overheidsinstanties krijgen te maken met een vergrijzende bevolking en een massaal vertrek van personeelsleden. Het belangrijkste gevolg daarvan is dat de overheidsfinanciën (steeds meer) onder druk komen te staan. De kwestie van de pensioenen voor alle actoren in de overheidssector is daarom actueler dan ooit.

Joris Laenen, Chief Investment & Life Officer bij Ethias, legt uit hoe zijn bedrijf zich op dit vlak als belangrijke speler positioneert en oplossingen voor dit probleem biedt.

 

Ethias staat met zijn niet-levensverzekeringen bekend als de belangrijkste verzekeraar van de overheidssector. Maar het is minder bekend dat het bedrijf ook een belangrijke speler is op het gebied van pensioenen.

Joris Laenen: Onze positie als grootste verzekeraar van de overheidssector geldt inderdaad zowel voor levensverzekeringen als voor niet-levensverzekeringen. Wist u bijvoorbeeld dat Ethias op dit moment gemiddeld meer dan 60.000 pensioenen per maand aan voormalige plaatselijke en provinciale overheidsambtenaren uitkeert? Een grotere brok dan wat de Federale Pensioendienst voor dezelfde categorie mensen betaalt!

U beheert dus wettelijke pensioenen uit de eerste pijler?

Joris Laenen: Dat klopt. Ethias is al 100 jaar actief op het gebied van pensioenen. In die tijd hebben we een solide en alom gewaardeerde expertise op het vlak van zowel wettelijke als aanvullende pensioenen opgebouwd.

Welke oplossingen biedt u aan?

Joris Laenen: Wij kunnen lokale overheden alle soorten financierings- en beheersinstrumenten op dit gebied aanbieden. Hetzij via verzekeringen (groepsverzekering, pensioenverzekering of bijdrageverzekering), hetzij via ons open multiwerkgeverspensioenfonds. Dat laatste heet Ethias Pension Fund en telt al enkele werkgevers uit de overheidssector.

De pensioenkwestie is een zeer technisch vakgebied, met vele dimensies. En overheidsinstanties beschikken niet altijd zelf over specialisten om de verschillende uitdagingen aan te pakken.

Joris Laenen: We zijn ons daar terdege van bewust, te meer aangezien de regelgeving inzake pensioenen complex is en voortdurend verandert. Daarom staan wij onze klanten bij met een volledig gamma van bijkomende diensten: actuariële studies, simulaties van evoluties in de loon- en pensioenkosten, administratief beheer van voorkeurspensioenen enz. Zo kan de klant antwoorden op specifieke vragen of behoeften op dit gebied vinden. Die oplossingen, die we helemaal zelf beheren, stellen ons in staat om onze klanten op een objectieve manier te adviseren en om samen met hen de oplossing in te zetten die het best aan hun behoeften beantwoordt

"De Knowhow van Ethias wordt alom gewaardeerd op de markt"

U bent niet de enige verzekeraar op de markt van de pensioenen voor de overheidssector. Wat maakt u anders dan uw concurrenten?

Joris Laenen: Als enige op de markt kunnen we de kwestie van de pensioenen in de overheidssector, zowel in de eerste als de tweede pijler, op een globale manier vatten. Daarin schuilt onze toegevoegde waarde. Wij bieden producten en diensten aan die inspelen op de behoeften van deze sector. Bovendien zijn wij de enige speler op de markt die de waardeketen voor beide pijlers van a tot z en volledig ‘in house’ beheerst.

Die waardeketen omvat:

  1. de precontractuele fase: besprekingen met onze klanten, een goed begrip van hun behoeften, een simulatie van de evolutie van de toekomstige pensioenkosten
  2. de eigenlijke beheersfase, die het financiële beheer van de activa omvat, in tak 21 of tak 23 of via ons pensioenfonds
  3. het volledige administratieve beheer: controle van de toegangsvoorwaarden en pensioenberekeningen, de
  4. maandelijkse pensioenuitkeringen, rechtstreeks contact met de gepensioneerden enz.

Voor wie zijn uw producten bedoeld?

Joris Laenen: Ons aanbod is aangepast aan alle personeelscategorieën bij overheidsinstanties: statutair personeel, mandatarissen (via een uniek product op de markt) en contractueel personeel, voor wie het aanvullende pensioen vandaag een onmisbare aanvulling is.

Tak 21, tak 23, pensioenfonds, welke oplossing beveelt u aan?

Joris Laenen: Alles hangt af van de doelstellingen van de klant, maar ook van diens specifieke kenmerken. Aangezien we over al deze oplossingen beschikken, zijn wij in staat om onze klanten op een volledig objectieve manier over de meest geschikte oplossing te adviseren. En het is pas na gesprekken tussen onze experts en onze klanten dat ze met kennis van zaken hun keuze kunnen maken.

Hierbij houden we niet alleen rekening met hun doelstellingen, maar ook met hun beperkingen: de omvang van de populatie in kwestie, de mogelijke financieringshorizon, het benoemingsbeleid in het verleden en de toekomst, de mogelijke responsabiliseringsfactuur enz.

In welke mate hebben uw investeringen een sociale dimensie?

Joris Laenen: Lokaal en duurzaam investeren hoort onlosmakelijk bij onze investeringsstrategieën. Die rol als verantwoordelijke investeerder houdt in dat we overwegingen op het gebied van milieu, maatschappij en governance (ESG) in onze investeringsprocessen integreren. Wij zijn van mening dat deze ESG-factoren een impact kunnen hebben op de investeringsportefeuilles binnen de regio’s, bedrijven en sectoren waarin wij investeren. Om die aanpak kracht bij te zetten, heeft Ethias een volgende stap gezet. Eind 2020 hebben we de UN PRI (principes voor verantwoord beleggen van de Verenigde Naties) ondertekend. Door haar principes is deze organisatie ‘s werelds belangrijkste pleitbezorger van verantwoord investeren.

Publiplan, een unieke tool voor pensioensimulaties

Op basis van onze knowhow hebben we Publiplan ontwikkeld, een unieke tool die de evolutie van de pensioenkosten simuleert. Dit hulpmiddel integreert de evolutie van de statutaire en contractuele loonmassa en maakt het mogelijk om rekening te houden met de impact van de verschillende beleidslijnen inzake beheer en benoeming en om de verschillende uitdagingen ervan te begrijpen.

Met Publiplan krijgt onze overheidsklant een volledig beeld van de toekomstige pensioenlasten op basis van hypotheses die met onze experts worden besproken en die zijn afgestemd op de specifieke realiteit bij die klant.

Publiplan maakt gebruik van hypotheses die op voorhand met de klant zijn besproken, om zodoende rekening te houden met gegevens die aan de bestudeerde entiteit zijn aangepast, met name het modelbeleid inzake benoemingen dat de entiteit in kwestie toepast. Wij bieden ondersteuning die zo dicht mogelijk bij de realiteit van onze klanten aanleunt. Op die manier kunnen we studies en analyses uitvoeren die de lokale entiteit daadwerkelijk in staat stellen om de uitdagingen van haar beheers- en benoemingsbeleid te begrijpen en zo de toekomstige pensioenkosten te optimaliseren.

Naast het feit dat er rekening wordt gehouden met de responsabiliseringsfacturen bieden Publiplan en de knowhow van onze experts de mogelijkheid om de gevolgen van de wet Bacquelaine, die voor het eerst een rechtstreekse koppeling tussen de twee pensioenpijlers invoerde, in de analyse op te nemen.

Ethias is dus in staat om alle dimensies van de wettelijke bepalingen, met inbegrip van de wet Wijninckx, in zijn modellen te integreren en zo de lokale overheid een alomvattende analyse en een duidelijk beeld van de belangrijkste uitdagingen en beslissingen te geven.

"Meervoudige en gedifferentieerde financiersoplossingen om in te spelen op de realiteit op het terrein"

De troeven van Ethias

  • nowhow en kennis op het vlak van pensioenen en de bijzonderheden van de overheidssector
  • Biedt oplossingen voor alle personeelscategorieën
  • Aanwezigheid op het terrein en beschikbaarheid, persoonlijk contact
  • Controle over alle pensioenoplossingen, ‘in house’ uitgewerkt en beheer
Om onze website optimaal op uw beeldscherm te kunnen weergeven raden wij u aan een meer recente versie van uw browser te gebruiken.
Mozilla Firefox, Google Chrome ou Internet Explorer