fr

Ethias Bike & More

2018_04_BikeMore_CorpoVignette

Nieuwe voortbewegingstoestellen duiken op en de gewoonten van de Belgische gezinnen veranderen. De Belgen zijn zich er echter niet altijd van bewust dat hun verzekeringscontract niet aangepast of niet optimaal is voor deze tweewielers.

Ethias heeft de markt in detail onderzocht. Op basis van marktobservaties, een enquête en nieuwe denkpistes past de verzekeraar zich aan deze evolutie aan.

Veranderen de gewoonten van gezinnen? Analyse van het Belgische landschap van zachte mobiliteit

Volgens een studie uitgevoerd door onderzoeksbureau Listen in november 2017, gebaseerd op een representatieve steekproefgroep van de Belgische bevolking. Dit zijn de belangrijkste trends in zachte mobiliteit:

Hoeveel fietsen heeft een Belgisch gezin?

In 2017 blijkt uit de studie dat 79% van de Belgische gezinnen minstens één fiets bezit. Gemiddeld bezit een Belgisch gezin 2,4 fietsen. Dit betekent dat er in België meer dan 10.000.000 fietsen in omloop zijn.

Sommige huishoudprofielen zien dit gemiddelde stijgen: gezinnen van meer dan 3 personen (3,2 fietsen), gezinnen met kinderen (3,2) en gezinnen waarvan de ouders tussen 34 en 54 jaar oud zijn (2,9).

Wat voor soort tweewielers?

45% zijn elektrische fietsen (met trapondersteuning en autonome motor) die voornamelijk zijn aangeschaft door veertigers/vijftigers.

Hoe zit het met de categorie: "nieuwe voortbewegingstoestellen - zachte mobiliteit”?

7% van de Belgen bezit een nieuw voortbewegingstoestel. Hoverboards (57%) en elektrische steps (33%) vormen het merendeel van deze nieuwe objecten, die vooral door jongeren worden gebruikt (gemiddelde leeftijd : 19 jaar) om zich te ontspannen en niet om zich dagelijks te verplaatsen.

91% van de aankopen van deze nieuwe toestellen vonden plaats tijdens de laatste 3 jaar (2015-2017). De waarde van de nieuwe toestellen is hoog: gemiddeld € 287.

En wie is er morgen bereid om op de fiets te stappen en zijn auto op te geven?

Onder de Belgen die een auto bezitten, zegt 23% van plan te zijn om hun auto op te geven en zich meer te verplaatsen met de fiets in de toekomst. 53% wil de auto echter niet opgeven!

De tegenslagen van fietsers ...

Tijdens de afgelopen 24 maanden:

8% van de gezinnen is slachtoffer van fietsdiefstal.

Meestal worden er stadsfietsen gestolen (in 2 van de 3 gevallen). Bij meer dan de helft van de diefstallen was het slachtoffer toen jonger dan 30 jaar. In het noorden van het land komen diefstallen vaker voor, wat in verband kan worden gebracht met een frequenter gebruik van de fiets.

18% van de gezinnen leed materiële schade.

Vaker bekommernissen in het noorden van het land, mede door de hogere gebruiksfrequentie. In 86% van de gevallen was de fietser de enige betrokkene. In meer dan 2/3 van de gevallen wordt de schade veroorzaakt aan stadsfietsen; in 1 op 9 gevallen gaat het om een e-bike. In meer dan de helft van de gevallen is de gebruiker ouder dan 40 jaar.

In 13% van de gezinnen raakte een van de gezinsleden gewond na een val met de fiets.

Het gemiddelde bedrag van de medische kosten is 492 euro. Bij meer dan een derde van de verwondingen was het slachtoffer ouder dan 55 jaar. Deze blessures komen vaker voor bij racefietsen en e-bikes. De vermoedelijke oorzaak: snelheid!

In 2017:

9% van de gezinnen had een beroep kunnen doen op een pechverhelpingsdienst. In 48% van de gevallen betrof het een lekke band. Stadsfietsen en e-bikes zijn meer betrokken bij deze nood aan bijstand. In meer dan een derde van de gevallen was de persoon die bijstand nodig had ouder dan 55 jaar.

Het type schade is dus sterk afhankelijk van het type fiets, de waarde van de fiets, het gebruikersprofiel, het gebruik van de fiets en de gebruiksfrequentie. 

Zijn de Belgen goed verzekerd voor hun tweewielers?

Sommige gebruikers van elektrische fietsen (of stadsfietsen), steps, one-wheelers, hoverboards, gyropoden, skateboards of andere nieuwe voortbewegingstoestellen zijn zich er niet van bewust dat ze niet optimaal verzekerd zijn. Bovendien zijn deze nieuwe toestellen duur.

Uit het onderzoek van Listen blijkt dat slechts 7% van de Belgen die een fiets bezitten of in de afgelopen 24 maanden het slachtoffer van diefstal waren, een specifiek fietsverzekeringsproduct hebben afgesloten, hetzij in de vorm van een dekking tegen diefstal, materiële schade, persoonlijke verzekering of bijstand.

  • Anderzijds heeft de wetgeving nog geen tijd gehad om zich aan te passen aan de opkomst van deze nieuwe voortbewegingstoestellen. Elektrische fietsen uitgerust met een "garageknopje" - waarmee de fiets kan voortbewegen zonder te trappen - vallen in de categorie van de motorvoertuigen en moeten daarom verzekerd zijn. Net als een auto moeten ze een verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering hebben, die slachtoffers vergoedt in geval van lichamelijk letsel of materiële schade veroorzaakt door de fietser. Hetzelfde geldt voor de nieuwe voortbewegingstoestellen die op zich kunnen rijden dankzij een motor, d.w.z. hoverboards, elektrische steps, one-wheelers …

  • Deze wetgeving is vaak onbekend bij de gebruikers. Dit is een reëel gevaar aangezien deze gebruikers niet zijn beschermd ten aanzien van de schade die zij door het gebruik van deze nieuwe toestellen kunnen toebrengen aan derden.

Daarom zijn sinds 15 maart 2018 alle voortbewegingstoestellen qua zachte mobiliteit tot 45 km/u en elektrische rolstoelen gratis verzekerd in onze Familiale verzekering voor de waarborgen Burgerlijke Aansprakelijkheid en Rechtsbijstand. Heeft uw kind met zijn hoverboard een bejaarde persoon of een geparkeerde auto geraakt? De familiale verzekering van Ethias komt tussenbeide.

 

Alleen Ethias stelt voor de gebruikers van deze nieuwe tweewielers te verzekeren naargelang hun specifieke behoeften

Ethias Bike & More, een oplossing voor alle types van voortbewegingstoestellen qua zachte mobiliteit, klassieke fietsen, elektrische fietsen, hoverboards, one-wheelers, steps ...:

2018_04_BikeMore_CorpoVignette

De veelheid van nieuwe voortbewegingstoestellen qua zachte mobiliteit en de groeiende belangstelling voor nieuwe voertuigen - zoals recent het elektrisch skateboard - heeft Ethias ertoe aangezet om deze verzekering aan te bieden, ongeacht het vervoermiddel zolang het om zachte mobiliteit gaat. Voelt de gebruiker de behoefte? Dan zijn deze verschillende verzekeringen voor hem toegankelijk.

Ethias Bike & More, een product dat geen verzekeringspakket oplegt maar een keuze aan verzekeringen biedt volgens de behoeften van de gebruikers:

Diefstal, materiële schade (gedeeltelijke of totale schade), verzekering lichamelijke schade bestuurder en passagiers (voor fietsen met kinderzitje bijvoorbeeld), pechverhelping in België.

Ethias Bike & More kan volledig online worden afgesloten.

Net als een tiental andere verzekeringen (familiale, auto, huurder,...): een primeur op de Belgische markt.

Ethias, een verzekeraar die zich inzet voor zachte mobiliteit

Ethias is een maatschappelijk verantwoordelijke verzekeraar, die zich bewust is van de evolutie op mobiliteitsvlak en die deze ontwikkelingen wil ondersteunen en aanmoedigen door zelf het goede voorbeeld te geven. In 2017 ontving Ethias voor de tweede keer op rij het 5-sterrenlabel uitgereikt door de operatie “Tous Vélos Actifs”.

Meer info?

Wenst U meer info over ons product Bike & More? Klik hier

Om onze website optimaal op uw beeldscherm te kunnen weergeven raden wij u aan een meer recente versie van uw browser te gebruiken.
Mozilla Firefox, Google Chrome ou Internet Explorer