Veelgestelde vragen inzake het coronavirus

Indien u hier geen antwoord vindt op uw vragen, gelieve ons dan een bericht te sturen.

Wat dekken je verzekeringen tijdens een pandemie? Lees hier alle antwoorden.

Algemeen

Verzekeringen voelen volop mee met heel het land: soepel omgaan met klanten in nood en blijvend bescherming bieden

Lees hier meer over de solidariteitsmaatregelen genomen door de verzekeringssector.

Ethias Assistance

Het land waar ik verblijf sluit haar grenzen. Ik heb geen mogelijkheid om het te verlaten en moet bijgevolg langer in dit land blijven. Zijn de extra verblijfskosten gedekt met de bijstandsverzekering?

De bijkomende verblijfskosten zijn niet gedekt en worden bijgevolg dus niet terug betaald.

Mijn hotel werd in quarantaine geplaatst en de initiële duur van mijn verblijf wordt overschreden. Zijn de kosten van dit verlengde verblijf gedekt?

De bijkomende verblijfskosten zijn niet gedekt en worden bijgevolg dus niet terug betaald.

Ik word ziek tijdens mijn "verplicht" verlengd verblijf (vragen 1 en 2). Worden mijn medische kosten in het buitenland ongeacht de pathologie dan terugbetaald?

De gedane medische kosten worden vergoed tot € 250.000 per verzekerde met de formule "Ethias Car & Family" en zelfs tot € 500.000 indien de formule "Ethias Family" of "Ethias Car & Family Plus" werd afgesloten.

Ik word tijdens mijn verblijf in het buitenland besmet met het coronavirus en heb medische kosten om mij te verzorgen. Zijn deze kosten gedekt?

Met de formule "Ethias Car & Family" worden de medische kosten in het buitenland terugbetaald tot € 250.000 per verzekerde en tot € 500.000 met de formule "Ethias Family" of "Ethias Car & Family Plus". De repatriëring voor medische redenen is eveneens gedekt met beide formules.

Ik ben in een land dat haar grenzen totaal gesloten heeft en wil zo snel mogelijk naar huis terugkeren. Kan ik beroep doen op mijn bijstandsverzekering?

De repatriëring is in deze uitzonderlijke omstandigheden niet gedekt. Niettemin zorgt Ethias voor de opvolging van de diverse informatie van de overheidsinstanties om u zo goed mogelijk te adviseren op basis van de beschikbare informatie.

Wat moet ik doen om mijn bijstandsverzekering te contacteren? Is er een specifiek telefoonnummer?

U kunt 24 uur per dag en 7 dagen per week overal te wereld onze bijstandsdiensten contacteren op het nummer +32 11 28 28 28!

Annuleringsverzekering

Wat met een negatief reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor het land waar ik naar toe wil reizen? Kan ik in zo'n geval dan beroep doen op mijn annulatieverzekering?

Het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken evenals een lockdown is geen reden voor een tussenkomst van de waarborg.

Ik ben ongerust over de pandemie omtrent het coronavirus en wens een reeds geplande trip te annuleren. Is dit gedekt met mijn annulatieverzekering?

Pandemieën zijn geen gegronde reden voor een tussenkomst.

Hospitalisatieverzekering

Wat als ik door een besmetting met het coronavirus opgenomen word in het ziekenhuis. Zijn mijn medische kosten dan gedekt door mijn hospitalisatieverzekering?

Ja, als u door een besmetting met het coronavirus opgenomen wordt in het ziekenhuis, worden uw medische kosten verbonden aan de ziekenhuisopname vergoed. Ook de ambulante medische kosten (raadplegingen, geneesmiddelen, onderzoeken, ...) in de gewaarborgde nazorgtermijn (bepaald door uw type contract) na de ziekenhuisopname vallen onder de dekking van uw hospitalisatieverzekering op voorwaarde dat ze verbonden zijn aan uw ziekenhuisopname. Natuurlijk blijven de algemene polisvoorwaarden van toepassing. We raden u dan ook aan om deze te raadplegen.

Wat met een pas afgesloten contract of een contract wat de volgende dagen, weken zou afgesloten worden en waarbij een hospitalisatie zou volgen ingevolge een corona besmetting (eventueel reeds bestaande toestand gelinkt aan de incubatieperiode - eventuele wachttijd)?

De algemene voorwaarden vermelden expliciet een wachttijd van 3 maanden. Bovendien wordt het afsluiten van het contract gekoppeld aan het invullen van een medische vragenlijst waarbij de kandidaat-verzekerde iedere reeds bestaande ziekte moet melden. Medische kosten ten gevolge van een reeds bestaande ziekte zijn niet gedekt.

Indien u hier geen antwoord vindt op uw vragen, gelieve ons dan een bericht te sturen.