3 routines die je houvast geven tijdens de quarantaine

3 routines die je houvast geven tijdens de quarantaine

covid - 10/04/2020
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email


Image(s) licensed by rawpixel.com - fr.freepik.com

 

Richtinggevend, structurerend, geruststellend… terwijl sommigen erover klagen, doet de verplichte quarantaine ons inzien hoe belangrijk routine kan zijn voor onszelf en de mensen rondom ons. Jouw Ethias-team ging op zoek naar 3 routines die je moed geven tijdens de komende weken van sociaal isolement.

 

1. De ochtendroutine

Ben je aan het telewerken? Of ben je tijdelijk werkloos? De laatste tijd staat je leven sowieso wat op zijn kop. Even geen gedoe meer om je kinderen tijdig op school te krijgen, maar in ruil een hoop energie die je thuis moet zien te kanaliseren. En geen stress meer in de ochtendspits wil niet zeggen dat alle spanning van de baan is.

Heb je een boost nodig om je dag goed te beginnen? Zet je lichaam dan in beweging van zodra je wakker wordt (een beetje zoals je achter de trein aan zou rennen). Voor wie gewend is zachtjes op te staan; laat je kapsel of die baard een keertje voor wat het is. Kom uit je bed op je gebruikelijke tijdstip en geniet (eindelijk) van je koffie in de zon of in je bed, luisterend naar de radio of je favoriete muziek voor je aan de slag gaat – al dan niet van thuis uit.

 

2. Voedingsroutine en koffiepauze

Het is geen geheim: nu we aan huis gekluisterd zijn, is het belangrijk om goed en gezond te eten. Maar het gaat niet alleen om een regelmatig voedingspatroon! Om je lichaam en geest niet nog verder te verstoren, behoud je best je vertrouwde dagritme. Respecteer zoveel mogelijk de dagindeling van de school of van je werk. Het geeft je houvast tot aan het slapengaan.

Voor het ontbijt zijn eiwitten, noten of gedroogd fruit zoals dadels en vijgen een goede keuze. Ben je gewend om bij je koffiepauze een koekje te eten, hou dan vast aan die gewoonte maar vervang het koekje door wat granola en bio-yoghurt. ’s Middags kan je eten wat je wil, maar hou er rekening mee dat je minder beweegt en dus minder calorieën verbrandt. Je komt dus wellicht ook met wat minder toe. Bij voorkeur bestaat je lunch uit groenten, wit vlees en fruit naar keuze. Met ’s avonds een quiche op het menu heb je jezelf op een dag gezondheid getrakteerd. We raden je aan om geen alcohol te drinken, maar gun jezelf gerust een klein glas wijn als dat je helpt ontspannen. Alles met mate, uiteraard!

 

3. Partnerroutine

Bracht je vroeger de dag door met je collega’s, dan kan het even wennen zijn om nu 24 uur per dag bij je partner te zijn. Zelfs al klonk dat in het begin behoorlijk verleidelijk, toch kunnen er kleine spanningen ontstaan die de sfeer naar beneden halen. Om elkaar te blijven begrijpen, is het goed elkaars behoeften te respecteren.

Wil jij of je partner even alleen zijn, ga dan solo een rondje lopen in het park. MAAR zorg ook dan voor dat je de richtlijnen rond social distancing en andere beperkingen respecteert! Verdeel de huishoudelijke taken onder elkaar zodat jullie allebei kunnen genieten van rustmomenten. Varieer in de avondactiviteiten, of het nu met of zonder kinderen is. Uitgaan kan nu even niet, maar je kan wel de sfeer van je favoriete café in je woonkamer creëren. Maak met het gezin een playlist van ieders favoriete muziek. Kijk samen naar foto’s van plekken die je hebt bezocht of maak plannen voor toekomstige projecten… Denk eraan, je hebt eindelijk de tijd om alles even op een rijtje te zetten. Profiteer ervan!

Goede moed aan iedereen en weet dat het hele Ethias-team je een warm hart toedraagt.

Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimaal surfcomfort te bieden en u aangepaste inhoud en berichten te tonen, zoals reclame die aangepast is aan uw interesses. Door te klikken op de knop 'Verdergaan' aanvaardt u het gebruik van deze cookies. Als u de cookies wenst uit te schakelen, verzoeken wij u de instellingen van uw webbrowser te veranderen.   

Meer info

OK