myethias
Aanmelden
 Schadeaangifte

Hoe begint u weer rustig te sporten?

Trek uw schoenen aan en ga ervoor!

Hoe begint u weer rustig te sporten?

Familie - 20/02/2018
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email

 

De natuur ontwaakt ... ruikt u ze ook, die frisse lentegeuren? U bracht de winter voornamelijk onder een dekentje op de zetel door en de enige beweging die u hebt gehad, is in bed van zij wisselen. Het resultaat? U bent halverwege de trap al buiten adem, uw spieren voelen aan als puddinkjes en uw buikspieren zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Oftewel: het is hoog tijd om uw sportschoenen aan te trekken en in beweging te komen. Klaar voor de start?

 

3, 2, 1... bewegen maar!

Beginnen is altijd het lastigst. Hebt u geen motivatie? Denk dan aan uw favoriete zomerkleding. De afgelopen maanden verborg u die kleine vetrolletjes nog onder een oversized trui, maar in uw bikini wordt dat toch een stuk ingewikkelder. Oei!

 

Sporten, goed voor lichaam en geest

We zullen er geen doekjes om winden: voor een slanker en strakker lichaam moet u echt zelf aan de slag, want wonderen bestaan niet. Door te sporten voorkomt u dat uw lichaam verslapt en snel veroudert. Daarnaast zal u merken dat u beter in uw vel zit als u regelmatig sport en dat u zelfs meer zin krijgt om te sporten dankzij de endorfine en serotonine die uw lichaam aanmaakt. Het is dus goed voor uw hart, uw botten en uw immuunsysteem, omdat uw bloedsomloop verbetert en het risico op een verhoogde bloeddruk, diabetes en botontkalking afneemt.

 

Bewegen moet leuk zijn ... en blijven!

Het is daarom belangrijk een sport te kiezen die bij u past. Hou rekening met wat u leuk vindt, uw leeftijd, uw conditie, uw motivatie, het resultaat dat u wilt behalen en de hoeveelheid tijd die u eraan kunt en wilt besteden. Stel uzelf vooraf de volgende vragen. Sport u graag alleen of liever met anderen? Sport u het liefst binnen of buiten? Waarom wilt u sporten? Afvallen, een strakker en sterker lichaam krijgen, uw conditie of uw houding verbeteren? Kortom, kies een sport die bij u past en vooral een die u graag doet.

 

Het recept voor succes? Afwisseling!

Door activiteiten af te wisselen, voorkomt u niet alleen dat u raakt uitgekeken op een bepaalde activiteit en dat uw motivatie afneemt, maar het is ook nog eens beter voor uw lichaam.
 

 

Kies voor afwisseling bij het sporten

© Ijeab - Freepik

 

Klaar om uzelf in het zweet te werken? Lees dan eerst nog even deze tips

 

Laat uw huisarts het startsein geven

Zorg dat u helemaal in orde bent voordat u uit de startblokken schiet. Maak dus een afspraak bij uw huisarts voor een kleine medische controle. Dit is zeker aan te raden wanneer u al lange tijd niet heeft gesport of ouder dan 40 bent. Eventueel ook nuttig: ga langs bij een osteopaat als uw lichaam vastzit.
 

Haast en spoed is zelden goed

Er meteen de eerste keer volle bak voor gaan? Slecht idee! Het is juist belangrijk om rustig te beginnen en uw lichaam niet te veel te forceren. De eerste weken zijn het zwaarst, omdat u uw ritme nog moet vinden en u wel duizend redenen kunt verzinnen om ermee te stoppen. En dan hebben we het nog niet eens over de spierpijn gehad! Luister naar uw lichaam en bouw de intensiteit geleidelijk op. Leer uw grenzen te respecteren en ga stap voor stap vooruit.

 

U hebt veel meer aan korte en regelmatige trainingssessies van 20 tot 45 minuten zo’n drie keer per week dan af en toe een trainingssessie van 2 uur. Zo'n trainingssessie heeft namelijk maar één ding tot gevolg: volledige uitputting.

 

Doe een goede warming-up

Deze fase wordt te vaak overgeslagen. Onterecht! Een goede warming-up en rekoefeningen achteraf zijn cruciaal. Als u ze niet doet, loopt u gegarandeerd blessures op! Neem dus de tijd om uw lichaam, uw spieren en uw gewrichten goed op te warmen. Bekijk deze 10 oefeningen voor een goede opwarming voor het sporten.

 

 

warming-up voor het sporten

© Freepik

 

Daag uzelf uit

Om gemotiveerd te blijven stelt u een maandprogramma op, met of zonder de hulp van een coach, en waarin u kleine, persoonlijke uitdagingen verwerkt. Bijvoorbeeld iedere week vijf baantjes extra in het zwembad of 20 keer extra touwtjespringen tijdens de warming-up.

 

Wissel inspanning af met periodes van rust

Jazeker, rust hoort ook bij sporten! Neem de herstelperiode dus serieus. Er is meer dan alleen sport in het leven. Neem tussen uw trainingssessies door de tijd om tot rust te komen, bijvoorbeeld in de sauna of met een massage, een bezoek aan de bioscoop met vrienden of een wandeling door het park.

 

Drink voldoende... water natuurlijk!

Goede hydratatie is essentieel. Wist u dat uw fysieke vermogen met 10% daalt wanneer u slechts 1% vocht verliest? Kortom, drink voldoende, ook als u geen dorst heeft. U voorkomt ook dat spieren afscheuren of dat u kramp krijgt. Voordeel: giftige stoffen worden verwijderd.

 

Voor of na het eten sporten?

Bij voorkeur voor het eten! Sporten na het eten leidt tot een vertraagde spijsvertering, omdat uw lichaam zijn energie niet tegelijkertijd voor allerlei verschillende dingen kan gebruiken. Als u wilt afvallen, sport u het best 's ochtends op een lege maag. Aangezien uw lichaam energie nodig heeft om te sporten, zal het de vetreserves aanspreken. Een nuttige, eenvoudige tip? Ga op de fiets naar uw werk en ontbijt pas als u eenmaal daar bent.

 

Kleed u warm aan

Investeer in comfortabele kleding van goede kwaliteit en de juiste accessoires zodat u uw training in optimale omstandigheden uitvoert. Heeft u er wel eens aan gedacht om een sportverzekering af te sluiten? Een gebroken enkel doordat u tijdens het tennissen gestruikeld bent? Of een ontwrichte schouder na een val tijdens het mountainbiken? Een ongeluk zit in een klein hoekje.

 

9 gratis apps voor extra motivatie bij het sporten!
 

  • In de app 7 minutes workout vindt u trainingssessies die elk 7 minuten duren.
  • Te lang? Leef u helemaal uit op een liedje met de app 1 song workout.
  • Begin met hardlopen met Start to run.
  • Yoga? Yoga wordt extra leuk met Daily yoga of Pocket Yoga.
  • Afbeeldingen van honderden fitnessoefeningen? Download de app Workoutlabs!
  • Hou uw fysieke activiteiten bij met een FitBit of met Human, een app die uw activiteiten trackt.
  • Neem uw coach overal mee naartoe met de Decathlon coach.

 

Houdt u echt niet van sport?

Onthoud dan dat 30 minuten intensief bewegen per dag voldoende is om in vorm te blijven. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, pak de fiets voor korte afstanden, maak tijdens de pauze een wandeling door het park, ga te voet ergens naartoe en laat de auto staan, haal koffie of loop naar de printer aan de andere kant van het gebouw... het is slechts een kleine moeite en er zijn tal van mogelijkheden!

 

Nu hebt u geen excuus meer!
 

 

Vond u dit artikel interessant?
Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimaal surfcomfort te bieden en u persoonlijke boodschappen en aanbiedingen te tonen.
Door te klikken op de knop 'Verdergaan' aanvaardt u het gebruik van deze cookies.
Als u de cookies wenst uit te schakelen, verzoeken wij u de instellingen van uw webbrowser te veranderen.   

Meer info