myethias
Aanmelden
 Schadeaangifte

Winterdipje? Zo wordt u weer vrolijk!

Winterdipje? Zo wordt u weer vrolijk!

Familie - 01/12/2017
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email


Bent u een beetje somber? Wees gerust: u bent niet alleen. Vanaf de herfst heeft 1 op 10 personen dezelfde symptomen. U voelt zich moe, prikkelbaar en depri. De fut is eruit, de moed zakt u in de schoenen en u snakt naar suikers. Een winterdipje, dus. Oorzaak: de dagen worden korter en er is minder zonlicht. Maar laat dat sombere hoofd nog niet hangen: wij hebben enkele tips om uw moraal op te krikken en in vorm te blijven tot de lente aanbreekt.

 

Een winterdip, wat is dat eigenlijk?
De winterdip oftewel winterdepressie is dat ellendige gevoel tussen het einde van de herfst en het begin van de lente. Het laat ons helemaal afgepeigerd achter. We zijn bekaf, lusteloos en slechtgezind. En we zijn voortdurend aan ‘t snacken. De wetenschappelijke uitleg: in de winter krijgen we minder licht. Ons lichaam maakt dus het slaaphormoon melatonine aan. En produceert onvoldoende serotonine, het gelukshormoon. Gevolg: vermoeidheid en een slecht humeur!

Daarom enkele tips om de winterblues te verjagen zodat u opnieuw het zonnetje in huis wordt.

Simpele vuistregel: slaap voldoende!

© Paul

 

Slapen is gezond. Want slaaptekort maakt u vatbaar voor angst en stress. Uw humeur raakt ontregeld en uw concentratie wordt verstoord. Om goed te slapen kweekt u best deze gewoontes:

 

  • Vermijd ‘s avonds alcohol en zware maaltijden
  • Vermijd opwekkende drankjes zoals koffie, thee en cola – tot 6 uur voor u gaat slapen
  • Vermijd fysieke activiteiten na 20 uur
  • Doof alle schermen in uw bed. Het blauwe licht van uw smartphonescherm verhindert de productie van melatonine.
  • Check slaapsignalen zoals geeuwen en uzelf in de ogen wrijven
  • Zoek uw eigen slaapritme en probeer zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip te gaan slapen

Zeker niet verwaarlozen, want slaap doet wonderen voor uw gezondheid.

 

Zorg voor voldoende daglicht
 

© Warren Wong

Vitamine D kan uw serotoninegehalte beïnvloeden. Ga ‘s middags 20 minuten in het zonnetje zitten. Zo maakt u vitamine D aan en schept u een luchtje. Kan u te weinig naar buiten? Dan helpt een D-supplement om uw winterdipje te bestrijden. Praat erover met uw apotheker.

 

Of probeer gerust lichttherapie. Dat werkt zo: een lichtlamp schijnt een tijdje op uw gelaat en compenseert zo het gebrek aan zonlicht. Deze lichtlampen zijn vrij te koop. Maar praat eerst met uw huisarts over lichttherapie.

 

Ga zeker sporten en sla die wandeling niet over
Ja, ‘t is buiten maar frisjes. Maar blijf vooral bewegen en sporten in de gezonde buitenlucht. Een natuurwandeling met het gezin? Prima om de batterijen op te laden! Dus grijp uw sjaal, muts en warme winterjas.

 

Vertroetel uzelf
In de winter is het heerlijk cocoonen thuis. Steek enkele theelichtjes aan, neem een lang warm bad met essentiële oliën, ga voor een gezichtsmasker, mediteer en luister naar uw favoriete liedjes. Ga ook voor kleuren. Fleur uw garderobe op en draag warme en vrolijke kleuren.

 

Spreek af met vrienden
Gezellig cocoonen? Prima. Maar u gaat toch niet de hele winter onder uw donsdeken liggen? Breng meer tijd door met uw gezin en vrienden: ga naar de cinema, op restaurant, maak uitstapjes, ga samen schaatsen of bowlen en organiseer spelletjesavonden rond het haardvuur. Alle excuses zijn goed!

 

Kweek een goed humeur
En wat als u begint met positief te denken? Nederlands socioloog Ruut Veenhoven leverde het bewijs: tevreden mensen leven 4 tot 10 jaar langer.

Tip om positiever te denken? Overloop uw dag voor u gaat slapen en noem 3 aangename momenten. U hoeft niet ver te zoeken. Misschien was uw koffie vanmorgen perfect gezet. Of hebt u op het werk de laatste parkeerplaats veroverd. Of uw tienerzoon had 16/20 voor zijn opstel. Hoppakee! Meteen 3 lichtpuntjes die uw leven mooier maakten. Sluit uw dag met een positieve noot, en u springt opgewekt uit de veren!

 

De aller-, allerbeste remedie tegen dat winterdipje? Naar de zon gaan!

Enkele dagen is genoeg. Even op adem komen, de batterijen opladen en u keert sterker dan ooit terug. U hoeft ook écht niet naar de andere kant van de aardbol. De zon is er soms al op drie uurtjes vliegen. Skyscanner, die vluchten vergelijkt, goot deze winter 10 goedkope bestemmingen in een lijstje.

 

De top-3 is respectievelijk Tenerife (gemiddeld 20°C), Kaapverdië (toch wel 8 uur vliegen) en Marokko. Deze drie bestemmingen beloven u volop zon in putje winter.

 

Het vervolg van deze reeks: Dubai, Grand Canaria, Gambia, Madera, Thailand en het Sultanaat Oman. Stuk voor stuk zonovergoten bestemmingen die doen dromen.


Vertrekt u binnenkort trouwens op reis? Vergeet dan niet te checken of u alles mee hebt.

En denk aan uw annulatieverzekering. Teken op tijd in, want er geldt een wachttijd. Die loopt tussen het moment dat u intekent en het moment dat u effectief verzekerd bent. Kijk hoe voordelig de Reisannuleringsverzekering van Ethias is.

 

 

Vond u dit artikel interessant?
Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimaal surfcomfort te bieden en u persoonlijke boodschappen en aanbiedingen te tonen.
Door te klikken op de knop 'Verdergaan' aanvaardt u het gebruik van deze cookies.
Als u de cookies wenst uit te schakelen, verzoeken wij u de instellingen van uw webbrowser te veranderen.   

Meer info