ABC van de Autoverzekering

Autoverzekering

De verzekering BA Auto = Burgerlijke aansprakelijkheid

Indien je aansprakelijk bent voor een ongeval, laat deze verplichte verzekering toe de schade te vergoeden die aan de andere betrokken personen en voertuigen werd berokkend.

Zij vergoedt:

BA Auto:
om anderen, hun
voertuig en jouw
passagiers te
verzekeren

Wie? Alle slachtoffers van het ongeval  (behalve de verantwoordelijke van het ongeval), ook de passagiers van uw voertuig.

Wat? De materiële schade veroorzaakt aan andere voertuigen en de lichamelijke schade veroorzaakt aan derden bij dit ongeval.

Waar? In België en in de landen vermeld op de groene kaart

De aangeboden extra's: dankzij de "Mobility", een GRATIS dienst inbegrepen in je verzekering BA Auto, blijf je mobiel in geval van een ongeval in België, in Luxemburg en tot 25 km over de grens met onze andere buurlanden: wegslepen van je beschadigd voertuig en vervoer van de bestuurder en zijn passagiers zijn inbegrepen! Meer info

omnium :
om je auto
te verzekeren

Omnium

Indien je aansprakelijk bent voor een ongeval, zal je BA Auto de schade aan je eigen voertuig niet vergoeden. De omnium omvat een aantal waarborgen die kunnen worden genomen afhankelijk van de risico's waartegen je je wilt verzekeren.

Zij vergoedt:

Wat? De schade aan je eigen voertuig.

Ontdek de verschillende omnium-formules die Ethias aanbiedt en wat wij vergoeden:

Mini Omnium
  • Diefstal
  • Brand
  • Glasbreuk
  • Natuurkrachten
  • Aanraking met een dier
Ideaal als je auto al enkele jaren oud is.
Mini Omnium Plus
= Mini Omnium
  • Dekking totaal verlies
  • Uniek bij Ethias
Ideaal als je auto tussen 3 en 6 jaar oud is, aangezien de dekking tegen totaal verlies inbegrepen is.
Omnium
= Mini Omnium Plus
  • Stoffelijke schade bij ongeval
  • Vandalisme
  • Geen waardeverlies t.e.m. de 12de maand
Ideaal als je auto nieuw is, om zo veel mogelijk risico's uit te sluiten.
Omnium Plus
= Omnium
  • Geen waardeverlies t.e.m. de 30ste maand
  • Diefstal uit het voertuig
    (tot € 500)
  • Vervangwagen tot 30 dagen in geval van diefstal of totaal verlies
Ideaal als je een “all in” verzekering zoekt voor je nieuwe auto.

De bestuurdersverzekering

Als je een ongeval veroorzaakt, zal de BA Auto niet tussenkomen voor je eigen medische kosten, maar wel voor deze van de andere personen betrokken in het ongeval. De bestuurdersverzekering is dus een noodzakelijke aanvulling op je autoverzekering die onder meer je medische kosten vergoedt.

Zij vergoedt:

Bestuurders-
verzekering:

om jezelf te verzekeren
als bestuurder

Wie? Jezelf, maar ook alle andere bestuurders aan wie je je auto toevertrouwt.

Wat?

  • de medische kosten: terugbetaling van behandelingskosten, heelkundige, farmaceutische, revalidatie-, protese- en esthetische kosten.
  • de economische en morele schade die voorvloeit uit de tijdelijke of blijvende ongeschiktheid, ongeacht deze of volledig of gedeeltelijk is.
  • in geval van overlijden van de verzekerde: de terugbetaling van de begrafeniskosten, een vergoeding voor de economische en morele schade van de rechtverkrijgenden van de verzekerde.

Waar? In België en in de landen vermeld op de groene kaart.

De prijs (= de premie) bedraagt € 39 per jaar.

RB:
om de verdediging
van je belangen
te verzekeren

De rechtsbijstand (of RB) /
de rechtsbijstand plus (of RB+)

Indien u betrokken bent in een ongeval, kan het gebeuren dat u de gerechtelijke kosten moet betalen. Dankzij de Rechtsbijstand kan je juridische bijstand genieten om de verdediging van je belangen te waarborgen.

Zij vergoedt:

Wie? Jou

Wanneer?

  • bij juridische procedures
  • bij vervolgingen van de verzekerden

Wat?

  • om de vergoeding van de schade van de aansprakelijke derde te bekomen
  • in geval van onderzoek, expertise, advocaat en procedure voor de Belgische en buitenlandse rechtsmachten
  • in geval van onvermogendheid van derden
  • ...

RB of RB+ kiezen?

Prijs?

RB: € 25/jaar
RB+: € 42/jaar

Bonus-malus

De bonus-malus, wat is dat?

De prijs van je verzekering (je jaarlijkse premie) hangt onder andere af van een coëfficiënt die varieert naargelang het aantal ongevallen waarvoor je aansprakelijk bent. Dat is wat men de bonus-malus noemt: het is in zekere zin een persoonlijke "score" die de schadehistoriek van de bestuurder weergeeft.

Hoe werkt het?

Wanneer je je rijbewijs behaalt en je eerste BA-verzekering sluit, dan start je op deze schaal aan bonus-malus 11 en betaal je 85 % van de basispremie.

  • Veroorzaak je een ongeval in fout, dan zal je bonus-malus met 5 graden stijgen en dus zal ook je premie stijgen en zal je meer moeten betalen.
  • Daarentegen daal je automatisch ieder jaar 1 graad op deze schaal.
De eerste lijn stemt overeen met de bonus-malusgraad.
De tweede lijn vertegenwoordigt het percentage van de basisverzekeringspremie.
0
45
1
47
2
49
3
54
4
58
5
63
6
66
7
69
8
73
9
77
10
81
11
85
12
90
13
95
14
100
15
110
16
116
17
122
18
129
19
136
20
146
21
167
22
209
  • Bij bonus-malus 0 bedraagt de premie 45 % van de basispremie (bonus-malus 14 = 100 %).

controle achter het stuur

Tip 1: ik doe ervaring op

Om te leren rijden geldt net als voor al de rest dat het beter is om te oefenen in gemakkelijkere omstandigheden (korte trajecten in een bekende omgeving, overdag rijden...) en geleidelijk meer moeilijkheden in te bouwen ('s nachts rijden, met meer passagiers aan boord, in de stad tijdens het spitsuur...).

De eerste tip is dus doodeenvoudig: hou het simpel! Er bestaan bepaalde technieken om defensief te rijden. Ze komen weinig aan bod tijdens de rijopleiding in de erkende rijscholen, maar extra cursussen kunnen je helpen om dat te leren, te ontwikkelen en te gebruiken in het verkeer.

Tip 2: ik laat me niet afleiden

De GPS instellen, vastzitten in een file, een omleiding verkennen, vrienden in de wagen...Allemaal situaties die voor stress kunnen zorgen en je aandacht kunnen afleiden van wat echt belangrijk is als je achter het stuur zit: JE RIJSTIJL! Om maximaal geconcentreerd te zijn, probeer je best de onderstaande regels te volgen.

  • Ik plan mijn route op voorhand

    Om te vermijden dat je blik afdwaalt van de weg, programmeer je de GPS best voor je vertrekt. Wil je weten of er wegenwerken of files op je reisweg zijn? Neem dan een kijkje op wegenenverkeer.be!

  • Ik gebruik nooit mijn GSM achter het stuur

    Twee seconden lang de weg uit het oog verliezen verdubbelt het risico op een ongeval! Om dat te vermijden schakel je je GSM best uit als je achter het stuur zit. Als iemand je belt, kan hij altijd een bericht achterlaten op je voicemail.

  • Wanneer ik achter het stuur zit, ben ik de enige die beslist

    De passagiers hebben over het algemeen een positieve invloed op de bestuurder. Maar soms is dat niet het geval. Zij kunnen ervoor zorgen dat je risicovoller gaat rijden. Zorg er dus voor dat jij het voor het zeggen hebt! Als jij achter het stuur zit, neem jij de beslissingen. Jij kiest de muziek en de temperatuur en je ziet erop toe dat iedereen zijn veiligheidsgordel om heeft vooraleer je vertrekt!

Tip 3: ik ben verantwoordelijk achter het stuur

  • Ik respecteer het verkeersreglement

    Je kent het verkeersreglement vermoedelijk van buiten! Als je achter het stuur zit, vergeet het dan ook niet toe te passen.

  • Ik voel mij verantwoordelijk voor mijn passagiers

    Wanneer er mensen in je auto stappen, kan zelfs de kleinste fout die je maakt ernstige gevolgen hebben voor hen...

  • Ik ben hoffelijk en respectvol ten opzichte van de andere weggebruikers

    De voorrangsregels in acht nemen, niet bumperkleven als een wagen te traag rijdt, je niet ergeren aan een bestuurder die een onhandig maneuver uitvoert, rekening houden met motorrijders die op ieder moment kunnen opduiken...Allemaal manieren om je geduldig en hoffelijk te tonen achter het stuur.

  • Ik rust uit voordat ik vertrek

    Als je vermoeid bent, verhoogt het risico op een ongeval. Als je al 17 uur lang niet hebt geslapen komt de vermoeidheid van je lichaam overeen met een alcoholgehalte van 0,5 ‰ ! Als je je moe voelt, is de enige oplossing dan ook om 15 minuten te slapen alvorens terug te vertrekken. Als je langer slaapt, kom je in een diepe slaap terecht, wat achteraf ook gevaarlijk kan blijken...

  • Ik kruip nooit achter het stuur als ik niet in mijn normale doen ben

    Alcohol drinken en/of drugs gebruiken heeft negatieve gevolgen voor de rijstijl van alle bestuurders. Rijden onder invloed van alcohol of drugs geeft 2 keer meer kans op een ongeval! En het gebruik van beide samen geeft 100 keer meer kans op een ongeval! Rijden onder invloed van alcohol kan je duur komen te staan! De boetes zijn niet mals, om nog maar te zwijgen over de intrekking van je rijbewijs, de verwijzing naar de rechtbank en de eventuele gevolgen van een ernstig ongeval... Kortom, het loont de moeite twee keer na te denken alvorens je dat risico neemt, niet? Voor meer info: ikbob.be

Tip 4: ik let op mijn rijstijl!

  • Ik heb een juiste zithouding

    Zoals je reeds geleerd hebt voor je rijexamen is de juiste zithouding met je rug tegen de rugleuning, de benen licht gebogen, beide handen aan het stuur en de armen lichtjes geplooid. Wanneer je je hoofd lichtjes achteroverbuigt, moet dit door de hoofdsteun worden ondersteund En vergeet niet je veiligheidsgordel om te doen alvorens te vertrekken!

  • Ik kijk altijd naar wat er in de verte gebeurt

    Beginnende bestuurders hebben de neiging om slechts enkele meters voor de motorkap van hun wagen te kijken. Maar het is net belangrijk om heel ver vooruit te kijken. Zo zie je het verkeer en anticipeer je op gevaar. Soms is het moeilijk in te schatten op welke afstand een naderende motorrijder zich bevindt. Hou er rekening mee dat hij sneller dan je denkt bij je kan zijn. De juiste techniek om dat kleine "beginnersprobleem" te vermijden is te leren om "met de ogen te zoeken". Focus niet op de motorkap maar beweeg met je ogen en hoofd om beter te zien wat er links en rechts gebeurt. En de achteruitkijkspiegels niet vergeten natuurlijk!

  • Ik kan goed bochten nemen

    Er zijn 4 gouden regels die je moet volgen:

    1. Je snelheid minderen vóór de bocht
    2. In het midden van het baanvak blijven en dus geen andere rijstroken afsnijden
    3. Nooit remmen of versnellen in de bocht
    4. Versnellen als je uit de bocht komt
  • Ik hou mijn dode hoek in de gaten

    Als je rijdt, is er altijd een zone onzichtbaar voor jou. Daarin kan zich een andere weggebruiker bevinden. Alvorens in te halen of links of rechts af te draaien, mag je nooit vergeten om over je schouder te kijken (links of rechts) om die zone in je gezichtsveld te hebben. Schenk bijzondere aandacht aan motorrijders. Zij zijn steeds talrijker aanwezig op onze wegen. Laat je als automobilist niet verrassen door hun snelheid en hun vermogen om overal tussendoor te rijden.

Tip 5: wat er ook gebeurt, ik blijf kalm!

Je hebt een conflict gehad met iemand? Je heb slecht nieuws gekregen of je bent bijzonder gespannen? Je aandacht zal niet helemaal op het rijden gericht zijn...Neem dus de tijd om rustig te worden alvorens je in het verkeer te begeven.

Tip 6: ik ben geduldig en hou mij aan de maximum toegelaten snelheid!

Haast en spoed is zelden goed. Als je te snel rijdt, wordt je voertuig moeilijk te besturen en heb je meer tijd nodig om te remmen... Bovendien reageer je als beginnende bestuurder minder snel dan de gemiddelde bestuurder. In noodsituaties bepaalt de reactietijd voor een stuk de remafstand, wat soms het verschil maakt tussen een bijna-ongeval en een ongeval. De hoofdregel aan het stuur is dus een "lichte voet"!

Denk eraan:

  • Hoe sneller je rijdt, hoe kleiner je gezichtsveld.
  • 1 op 3 dodelijke ongevallen is te wijten aan overdreven of onaangepaste snelheid...
  • Op vochtige ondergrond is de remafstand nog veel langer (vb. aan 120 km/u is de remafstand 144 m in plaats van 102 m!)

Tip 7: ik heb de kit van de perfecte bestuurder bij me

  • Een zonnebril. Zo voorkom je verblind te worden achter het stuur.
  • Een parkeerschijf. Vergeet nooit om die correct te plaatsen en zo boetes te vermijden.
  • Een ijskrabber. Dat kan zeer nuttig blijken voor je voorruit!
  • Een slaapzak. Zo kan je overnachten in je wagen of bij een kameraad, als je niet meer in staat bent om te rijden...
  • Een reservewiel en een autokrik. Je weet nooit wat er kan gebeuren!
  • Een paar werkhandschoenen. Als je een wiel moet vervangen of onder de motorkap moet kijken, kunnen die goed van pas komen.
  • Een kleine zaklamp. Deze kan je een grote dienst bewijzen als je midden in de nachts een probleem hebt met je wagen en je hem moet 'oplappen'.
  • Je groene kaart (verzekeringsdocument) en een ongevallenformulier. Dat laatste kan je vooraf al gedeeltelijk invullen.

Deze en nog andere tips worden voorgesteld in de brochure van het BIVV " Onderweg naar meer ervaring! " voor beginnende bestuurders, BIVV 2014

Deze en nog andere tips worden voorgesteld in de brochure van het BIVV "Onderweg naar meer ervaring!" voor beginnende bestuurders, BIVV 2014

  • volg ons
  • Deze site delen op Facebook Volg ons op Twitter Bekijk onze YouTube-spots