Wie sneller rijdt, wint tijd. Echt?

Het lijkt logisch: hoe sneller u rijdt, hoe sneller u op uw bestemming bent. Het klopt ook... in theorie. Maar wint u in de praktijk echt tijd door volle gas te geven? En zo ja, hoeveel? Bovendien moet u rekening houden met boetes en een verhoogd risico op een ongeval. Tot slot de vraag die op ieders lippen brandt: is de linkerrijstrook nu echt sneller? Mythe of waarheid? Laten we er... euh... snel aan beginnen!
Snelheid bedreigt uw veiligheid
© Ksenia Kudelkina
1 ongeval op 3 door overdreven snelheid.

Volgens de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) veroorzaakt te snel rijden 30% van alle dodelijke ongevallen. Te snel rijden speelt trouwens een rol bij 15% van alle ongevallen met gewonden. Voorbeeld: wordt een voetganger met 50 km/u aangereden, dan is er maar 50% kans dat hij dit overleeft. Met 65 km/u zakt dit al naar 20%! Als de gemiddelde snelheid binnen de bebouwde kom met slechts 1 km/u zou dalen, zouden er bijna 6% minder verkeersdoden vallen, en 4% minder ernstig gewonden.

Ze valt nogal tegen, die tijdwinst.
U bent rotsvast overtuigd dat u tijd wint door sneller te rijden? Bedenk dan dit: als u 5 kilometer rijdt met 60 km/u in plaats van 50, dan komt u 1 minuutje vroeger aan op uw bestemming. Meer niet.

Ander voorbeeld: u moet 100 km afleggen tussen Brussel en Luik. En u rijdt 140 km/u in plaats van 120. Dan wint u maximum 8 minuten. En dan nog! Want da’s zonder opstoppingen of stilstaand verkeer. Eén ding is wél zeker: u bent het hele traject bang om geflitst te worden en u riskeert een fikse boete in de bus.
Snelheid kan u véél geld kosten.

Dit zijn de wettelijke boetetarieven:

  • Snelheidsoverschrijding tot 10 km/u: 53 euro.
  • Snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u: 53 euro + 6 à 11 euro voor elke bijkomende km/u.
  • Snelheidsoverschrijding van meer dan 30 km/u in zone 30 of meer dan 40 km/u elders: naar de rechtbank!
Maar vooral uw leven!

Of vele andere onschuldige levens. Want hoe sneller u rijdt, hoe langer het duurt voor u stilstaat. Met 50 km/u is uw stopafstand al 26 meter. Tel daar nog 8 meter bij - de lengte van 2 wagens - met 60 km/u. En met 120 km/u hebt u 102 meter nodig voor u stilstaat. Da’s langer dan een voetbalveld! Kijk maar:

 

Wie sneller rijdt, wint tijd. Echt?
Source : VSV
Sneller rijden = meer verbruiken?
Exact. Met 130 km/u verbruikt u 30% meer brandstof dan met 90 km/u. Uw zuurverdiende euro’s gaan dus letterlijk in rook op. Een lichte voet op de gaspedaal is dus voordeliger. Want trager rijden is geld besparen én minder vervuilen. U wint dus DRIE keer: uw veiligheid, portemonnee en gezondheid gaan erop vooruit. Gun Moeder Natuur daarom een beetje ademruimte.
Conclusie? Sneller rijden is zinloos, vertrek gewoon op tijd.

Plan uw traject vooraf en check de verkeerssituatie voor u de weg opgaat. Vertrek ook een tikje vroeger, dan is er ruimte voor onvoorziene omstandigheden.

Trouwens, onze tips al gelezen zodat u de files kunt vermijden? Vertrekt u toch te laat? Dan is sneller rijden om tijd te winnen een vreselijk idee. Want het levert u maar één ding op: nog meer stress.

 

Wint u tijd als u sneller rijdt?
© JeShoots
En zeg eens … gaat die linkerrijstrook nu sneller?
Dé vraag die op ieders lippen brandt. Wel, volgens Nederlands onderzoek bent u in 40% van de gevallen sneller op de linkerrijstrook. Maar Canadese en Amerikaanse onderzoekers nuanceren deze bewering: bij een opstopping rijdt iedereen met dezelfde snelheid in de file. Want iedereen vertraagt en stopt om beurten. En op het einde van de rit zijn we door evenveel wagens voorbijgestoken als we hebben ingehaald.

En wat met die file in de tegenovergestelde richting die altijd vlotter lijkt te gaan dan de uwe? Een vertekend beeld, zo blijkt. Dit is de verklaring: als wagens bumper aan bumper stilstaan, passeren er uit de andere file drie wagens per seconde. Welnu, in de rij die vooruit gaat, staan de wagens verder van elkaar. Daarom kan de stilstaande rij wagens er nooit evenveel passeren in één seconde. Zo, da’s ook weer bewezen!
Vond u dit artikel interessant?
Bedankt voor uw feedback.