011 28 28 00
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
Geboortedatum komt niet overeen.
Indien foutief ingegeven, moet u dit corrigeren.
Indien u een offerte wilt maken voor een andere persoon, contacteer dan ons Contactcenter Leven: 011 28 27 40 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur en zaterdag van 8.30 tot 12.30 uur).
De premie van de Home Emergency dient u via overschrijving te betalen.
U ontvangt hiervoor de factuur per post.
Fout op de pagina!
Probeer nogmaals vanaf de homepagina ethias.be (eventueel uw browsergeschiedenis en cookies wissen).
Indien dit probleem zich blijft voortdoen, stuur dan een korte omschrijving naar g-internet@ethias.be.
U ontvangt binnen de 24 uur een bevestiging van uw betaling via e-mail.
Uw contract is correct afgesloten. U ontvangt dit via e-mail samen met de factuur.
U bent verzekerd van zodra wij uw betaling hebben ontvangen (of vanaf de datum die u hebt opgegeven indien deze na de betaling valt).
Op basis van de ingevulde gegevens kunnen wij uw contractaanvraanvraag niet bevestigen.
We zullen uw dossier nakijken en informeren u zo snel mogelijk hierover.
We kunnen niet bepalen dat u of een gezinslid reeds een Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
Als dit juist is, gelieve verder te gaan aan het basistarief.
Als dit niet juist is, bel naar 011 28 29 97 om de persoon door te geven die deel uitmaakt van uw gezin en reeds een individuele Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
U wenst zich bij Ethias te verzekeren ?
Wij kunnen u hierbij helpen !
1. U vraagt online een contract aan*;
2. Wij sturen u uw contract samen met een opzegbrief om het oude contract op te zeggen;
3. Ofwel stuurt u deze opzegbrief aangetekend naar uw vroegere maatschappij, ofwel stuurt u hem naar ons en doen wij verder het nodige voor de aangetekende verzending ervan (zonder kosten voor u).
Regels die moeten worden nageleefd:
- uw vroegere maatschappij moet de opzegbrief ten minste drie maanden voor de vervaldag van het desbetreffende contract ontvangen;
- indien u uw premie in schijven betaalt, moet u enkel rekening houden met de hoofdvervaldag van uw contract;
- de opzegbrief moet worden opgesteld door de titularis van het contract en moet het adres van de maatschappij, het contractnummer, de vervaldag alsook de volledige gegevens van de titularis van het contract bevatten.
* In geval van onderschrijving in een van onze kantoren of via ons Contactcenter kunnen deze stappen worden uitgevoerd op eenvoudige aanvraag bij uw adviseur.
De bevestiging van de contractafsluiting impliceert de aanvaarding ervan door de internaut, in zijn geheel en tegen de aangegeven prijs. Deze bevestiging geldt als handtekening en als uitdrukkelijke aanvaarding van alle gestelde handelingen op de website.
Zowel de verzekeringnemer als de verzekeraar kan de overeenkomst zonder boete en zonder motivering opzeggen per aangetekende brief binnen een termijn van 14 kalenderdagen. Deze termijn begint te lopen vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst, of vanaf de dag waarop de verzekeringnemer de contractvoorwaarden en de precontractuele informatie op een duurzame drager heeft ontvangen, indien dit later is. De opzegging die uitgaat van de verzekeringnemer treedt in werking op het ogenblik van de kennisgeving, deze die uitgaat van de verzekeraar acht dagen na de kennisgeving ervan. In geval van het inroepen van dit verzakingsrecht voor een overeenkomst die met toestemming van de verzekeringnemer vervroegd in voege is gegaan, is de verzekeringnemer gehouden tot betaling van de premie in verhouding tot de periode gedurende welke er dekking werd verleend. Dit is de vergoeding voor reeds verstrekte diensten.
Betaal onmiddellijk
011 28 28 01
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
Op basis van de ingevulde gegevens kunnen wij uw contractaanvraanvraag niet bevestigen.
We zullen uw dossier nakijken en informeren u zo snel mogelijk hierover.
011 28 28 01
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
011 28 28 00
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
Geboortedatum komt niet overeen.
Indien foutief ingegeven, moet u dit corrigeren.
Indien u een offerte wilt maken voor een andere persoon, contacteer dan ons Contactcenter Leven: 011 28 27 40 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur en zaterdag van 8.30 tot 12.30 uur).
Betaal onmiddellijk
U ontvangt binnen de 24 uur een bevestiging van uw betaling via e-mail.
Uw contract is correct afgesloten. U ontvangt dit via e-mail samen met de factuur.
U bent verzekerd van zodra wij uw betaling hebben ontvangen (of vanaf de datum die u hebt opgegeven indien deze na de betaling valt).
U wenst zich bij Ethias te verzekeren ?
Wij kunnen u hierbij helpen !
1. U vraagt online een contract aan*;
2. Wij sturen u uw contract samen met een opzegbrief om het oude contract op te zeggen;
3. Ofwel stuurt u deze opzegbrief aangetekend naar uw vroegere maatschappij, ofwel stuurt u hem naar ons en doen wij verder het nodige voor de aangetekende verzending ervan (zonder kosten voor u).
Regels die moeten worden nageleefd:
- uw vroegere maatschappij moet de opzegbrief ten minste drie maanden voor de vervaldag van het desbetreffende contract ontvangen;
- indien u uw premie in schijven betaalt, moet u enkel rekening houden met de hoofdvervaldag van uw contract;
- de opzegbrief moet worden opgesteld door de titularis van het contract en moet het adres van de maatschappij, het contractnummer, de vervaldag alsook de volledige gegevens van de titularis van het contract bevatten.
* In geval van onderschrijving in een van onze kantoren of via ons Contactcenter kunnen deze stappen worden uitgevoerd op eenvoudige aanvraag bij uw adviseur.
De bevestiging van de contractafsluiting impliceert de aanvaarding ervan door de internaut, in zijn geheel en tegen de aangegeven prijs. Deze bevestiging geldt als handtekening en als uitdrukkelijke aanvaarding van alle gestelde handelingen op de website.
Zowel de verzekeringnemer als de verzekeraar kan de overeenkomst zonder boete en zonder motivering opzeggen per aangetekende brief binnen een termijn van 14 kalenderdagen. Deze termijn begint te lopen vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst, of vanaf de dag waarop de verzekeringnemer de contractvoorwaarden en de precontractuele informatie op een duurzame drager heeft ontvangen, indien dit later is. De opzegging die uitgaat van de verzekeringnemer treedt in werking op het ogenblik van de kennisgeving, deze die uitgaat van de verzekeraar acht dagen na de kennisgeving ervan. In geval van het inroepen van dit verzakingsrecht voor een overeenkomst die met toestemming van de verzekeringnemer vervroegd in voege is gegaan, is de verzekeringnemer gehouden tot betaling van de premie in verhouding tot de periode gedurende welke er dekking werd verleend. Dit is de vergoeding voor reeds verstrekte diensten.
Fout op de pagina!
Probeer nogmaals vanaf de homepagina ethias.be (eventueel uw browsergeschiedenis en cookies wissen).
Indien dit probleem zich blijft voortdoen, stuur dan een korte omschrijving naar g-internet@ethias.be.
De premie van de Home Emergency dient u via overschrijving te betalen.
U ontvangt hiervoor de factuur per post.
We kunnen niet bepalen dat u of een gezinslid reeds een Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
Als dit juist is, gelieve verder te gaan aan het basistarief.
Als dit niet juist is, bel naar 011 28 29 97 om de persoon door te geven die deel uitmaakt van uw gezin en reeds een individuele Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
Auto inschrijven? Verplicht voor u de weg opgaat!
Eindelijk, uw nieuwe auto is er. En u kunt niet wachten om er de weg mee op te gaan. Maar wacht eens even: hebt u uw nieuwe bolide al ingeschreven? Deze wettelijke verplichting geldt ook voor een motor, een bromfiets, een speed pedelec alsook voor een caravan en een aanhangwagen van meer dan 750 kg. Lees even verder en u weet meteen wat u te doen staat.
Deze procedure vindt plaats bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) en zij bezorgen u een inschrijvingsbewijs en een nummerplaat. Beide zijn verplicht als u de openbare weg op gaat. Anders riskeert u strafrechtelijke vervolging.
Hoe schrijft u uw gemotoriseerd voertuig in?
- Nieuw voertuig
U krijgt een aanvraag tot inschrijving van de concessiehouder waar u het nieuwe voertuig (auto, motor, elektrische fiets, bromfiets, caravan, …) kocht.
U hebt 2 mogelijkheden:
In beide gevallen verstuurt uw verzekeraar de ingevulde aanvraag naar de DIV via WebDIV. Al binnen 24 of 36 uur krijgt u de nummerplaat voor achteraan op uw voertuig en uw inschrijvingsbewijs.
- Tweedehands voertuig
Gaat het over een auto? Dan zijn er 2 scenario’s. Ofwel koopt u een auto bij een concessiehouder die u de aanvraag tot inschrijving bezorgt. Ofwel koopt u een auto bij een particulier. Dan moet de verkoper de auto eerst technisch laten keuren. Bij het keuringsstation krijgt hij dan de aanvraag tot inschrijving. Deze aanvraag is 60 dagen geldig en de verkoper moet u bij de verkoop dit document bezorgen.
Gaat het over een motor? Dan is een technische controle niet nodig! Ofwel verstuurt u de ingevulde en ondertekende aanvraag tot inschrijving samen met het inschrijvingsbewijs. Ofwel gaat u langs bij uw verzekeraar met het inschrijvingsbewijs en doet hij de aanvraag voor u.
U hebt geen verzekeraar? Tijd om er een te zoeken! Een andere wettelijke verplichting is dat uw voertuig gedekt moet zijn door een BA Auto-verzekering voor u ermee op de openbare weg mag rijden. Als u een omniumverzekering wilt, vergeet dan niet om voor een kopie van de aankoopfactuur te zorgen.
Hoeveel kost het?
Het tweedelig kentekenbewijs en uw nieuwe nummerplaat kosten 30 euro. Opgelet: u betaalt dit bedrag contant aan bpost op het moment van de levering (en niet via overschrijving).
> U wilt graag dat Ethias de volledige inschrijving van uw voertuig voor zijn rekening neemt? Volg de gids!
> U wilt graag dat Ethias uw motor inschrijft? Dit moet u dan doen.
Hoe uw caravan of aanhangwagen inschrijven?
Weegt uw voertuig minder dan 750 kg? Dan is een inschrijving niet nodig. Nog meer goed nieuws: uw caravan of aanhangwagen is gratis verzekerd door de BA Autoverzekering van het voertuig waaraan het is vastgemaakt.
Weegt het meer dan 750 kg, dan is de procedure anders voor een nieuw dan voor een tweedehandsvoertuig.
Een nieuwe caravan of aanhangwagen inschrijven
De procedure is dezelfde als bij een auto. De verkoper heeft u het gelijkvormigheidsattest bezorgd. Dat document is onmisbaar om de aanvraag tot inschrijving te kunnen vervolledigen. Nuttig weetje: de caravan moet bij dezelfde verzekeraar verzekerd zijn als de auto die de caravan trekt.
Een tweedehandscaravan of -aanhangwagen inschrijven
Om uw aanvraag tot inschrijving te krijgen, moet er een administratieve technische controle gebeuren, zonder de caravan. Wat hebt u nodig: het tweedelig kentekenbewijs van de vorige eigenaar, het gelijkvormigheidsattest en de aankoopfactuur op uw naam. Daarna is de procedure dezelfde als voor een tweedehandsauto, op één detail na: eenmaal u uw nummerplaat hebt ontvangen, moet u zelf spontaan naar de technische controle gaan met de caravan of de aanhangwagen.
Moet u een elektrische fiets inschrijven?
Ja, als het over een speed pedelec gaat: een elektrische fiets met een motor waarmee u sneller dan 25 km/u en tot maximaal 45 km/u rijdt. De andere niet-autonome elektrische fietsen met minder vermogen moet u niet inschrijven.
Hoe gaat u tewerk? De procedure is dezelfde als voor een scooter, bromfiets en andere soortgelijke voertuigen. Vul de aanvraag tot inschrijving in. Download het formulier hier. Als het over een nieuw voertuig gaat, zal de verkoper u het vooraf ingevulde formulier bezorgen bij de aankoop. U moet het documenten dan alleen nog aangevuld en ondertekend aan uw verzekeraar bezorgen. Hij zal de procedure dan verder afronden. De kosten? € 30, cash te betalen aan de postbode die u uw nummerplaat bezorgt.
Als het een tweedehandsvoertuig is, volgt u deze procedure:
> Wist u dat u sinds eind 2017 ook bromfietsen, scooters, trage voertuigen en speed pedelecs verplicht moet inschrijven?
Lees er alles over.