In 7 stappen naar een goed beheerd schadegeval

Je hebt schade geleden door noodweer. Wat nu?
Zorg ervoor dat de situatie niet verergert
1. Zorg ervoor dat de situatie niet verergert

 

Je moet misschien dringend je woning beschermen of beveiligen (bijvoorbeeld, een zeil op het dak leggen of een plank voor een gebroken raam zetten). Als je daarvoor kosten moet maken, bewaar de kassabons of facturen om ze bij je dossier te voegen.

 

Let op: voor definitieve herstellingen heb je ons akkoord nodig.

Outil
2. Gooi niets weg

 

Bewaar de beschadigde zaken zoveel mogelijk. Je kunt ze moeten voorleggen bij een expertise. Als je niet anders kunt dan ze weggooien (de inhoud van de diepvriezer, bijv.), neem er foto’s van.

Outil
3. Neem foto's

 

Neem foto’s van de schade, maar ook van de oorzaak ervan (een gat in het dak, bijv.). Foto’s in close-up en bredere opnames om ons te helpen de situatie goed in te schatten en je schade te ramen.

Outil
4. Geef het schadegeval aan

 

Dat doe je het eenvoudigst en snelst via je Klantenzone op je pc of via de Ethias-app op je smartphone.

 

  • Je beantwoordt enkele vragen en kan ons al je foto's bezorgen.
  • We openen je dossier en je ontvangt onmiddellijk een dossiernummer voor de opvolging.

 

Inloggen op de Klantenzone

 

 

Bekijk hier de andere manieren om een schadegeval op je woningverzekering aan te geven

Maak een lijst van de schade
5. Maak een lijst van de schade

 

Maak een gedetailleerde en becijferde lijst van de beschadigde zaken en uit te voeren werken.

Wees nauwkeurig en geef zoveel mogelijk nuttige uitleg over de verloren of beschadigde voorwerpen: merk, model, waarde. Voeg zeker ook bewijsstukken toe (foto’s, aankoopfacturen, garantiebewijzen...)

 

Bij werken heb je de keuze:

 

  • Als je ze door een professional wilt laten uitvoeren, vraag bij een aannemer een bestek op.
  • Voer je de werken liever zelf uit (helemaal of gedeeltelijk), maak een gedetailleerde en becijferde lijst van de benodigde materialen en maak een schatting van het aantal uur dat nodig is om de werken uit te voeren.
  • Een derde optie is contact met ons opnemen om na te gaan of een herstelling in natura mogelijk is. We stellen dan een professional aan om de werken uit te voeren en de factuur wordt door Ethias rechtstreeks betaald.

Is je lijst klaar en heb je de bestekken (of de lijst van materialen en je berekening van het aantal werkuren), lees dan de instructies in de ontvangstmelding die je zult ontvangen na je aangifte: stuur alles naar Ethias of naar de expert (van wie de contactgegevens in de ontvangstmelding staan). Vermeld het dossiernummer op alle correspondentie! 

Wacht op groen licht
6. Wacht op groen licht

 

In dit stadium zijn er 2 mogelijkheden:

 

  • Ofwel vergoeden we je op basis van de bewijsstukken in je dossier,
  • Ofwel stellen we een expert aan die contact met je zal opnemen. Meestal gaat de expert ter plaatse. De expert beschrijft de omstandigheden van het schadegeval, stelt de schade vast en bepaalt de schadevergoeding. Op basis van het expertiseverslag nemen we een standpunt in over de dekking en vergoeden we je als het schadegeval gedekt is.

 

In de ontvangstmelding lees je of we een expert aanstellen of je vergoeden op basis van jouw dossier.

 

Bij Ethias verloopt alles meestal vlot: in de meeste gevallen wordt de schadevergoeding betaald ten laatste binnen 30 dagen nadat je de bewijsstukken gestuurd hebt of nadat de expertise afgesloten is.

Outil
7. Groen licht

 

Als we je ons standpunt over aanvaarding of weigering van je dossier en het bedrag van de schadevergoeding hebben laten weten, mag je alles weggooien en kunnen de werken starten. 

Outil
Als je ook schade aan je voertuig hebt, is dit een aparte aangifte. Je vindt hierover meer informatie op de pagina Schade aan je voertuig aangeven.