Je moet misschien dringend je woning beschermen of beveiligen (bijvoorbeeld, een zeil op het dak leggen of een plank voor een gebroken raam zetten). Als je daarvoor kosten moet maken, bewaar de kassabons of facturen om ze bij je dossier te voegen.
Let op: voor definitieve herstellingen heb je ons akkoord nodig.
Dat doe je het eenvoudigst en snelst via je Klantenzone op je pc of via de Ethias-app op je smartphone. Je beantwoordt enkele vragen en kan ons al je foto's bezorgen. We openen je dossier en je ontvangt onmiddellijk een dossiernummer voor de opvolging.
Bekijk hier de andere manieren om een schadegeval op je woningverzekering aan te geven
Maak een gedetailleerde en becijferde lijst van de beschadigde zaken en uit te voeren werken.
Wees nauwkeurig en geef zoveel mogelijk nuttige uitleg over de verloren of beschadigde voorwerpen: merk, model, waarde. Voeg zeker ook bewijsstukken toe (foto’s, aankoopfacturen, garantiebewijzen...)
Bij werken heb je de keuze:
Is je lijst klaar en heb je de bestekken (of de lijst van materialen en je berekening van het aantal werkuren), lees dan de instructies in de ontvangstmelding die je zult ontvangen na je aangifte: stuur alles naar Ethias of naar de expert (van wie de contactgegevens in de ontvangstmelding staan). Vermeld het dossiernummer op alle correspondentie!
In dit stadium zijn er 2 mogelijkheden:
In de ontvangstmelding lees je of we een expert aanstellen of je vergoeden op basis van jouw dossier.
Bij Ethias verloopt alles meestal vlot: in de meeste gevallen wordt de schadevergoeding betaald ten laatste binnen 30 dagen nadat je de bewijsstukken gestuurd hebt of nadat de expertise afgesloten is.