Je verliest je bagage op reis. Wat nu?

Je landde net op je reisbestemming. Heerlijk: de vakantie kan eindelijk beginnen. Alleen, je koffer rolt niet van de bagageband. Je blijft er tot op het einde in geloven, maar helaas: hij is nergens te bespeuren.
Wat moet je dan doen?


1.Ga meteen naar de dienst ‘verloren voorwerpen’ op de luchthaven.

Meld hier je bagageverlies. Er wordt dan een officieel dossier geopend en je krijgt een dossiernummer en PIR-document: Property Irregularity Report (PIR). De luchtvaartmaatschappij gaat nu voor jou op zoek. Even geduld dus.
Tip: bevestig een opvallend herkenningsteken aan je koffer. Bewaar zeker het ontvangstbewijs - met barcode - dat je krijgt als je je bagage incheckt

.2. De meeste bagage wordt binnen 24 uur teruggevonden. Ze wordt kosteloos naar het adres gebracht dat je op je PIR-document hebt vermeld.

3. Heb je recht op een vergoeding? Jazeker. Heb je ondertussen basisspullen moeten kopen, hou dan alle aankoopbewijzen goed bij. Vraag je schadevergoeding aan via een aangetekende brief of via het onlineformulier van de luchtvaartmaatschappij.

4. Is je bagage onvindbaar? Dan moet je een klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Je krijgt de vergoeding die de maatschappij heeft vastgelegd in haar voorwaarden.

Wat houdt die schadevergoeding precies in? De luchtvaartmaatschappij eist dat je het bedrag van de schade bewijst. Je hebt dus kassatickets nodig. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een trui van 5 jaar oud. Kunt u de inhoud van je bagage moeilijk aantonen? Dan betaalt de maatschappij jou niet de werkelijke kosten terug maar doet ze een ‘commerciële geste’. Consumentenorganisaties spreken over ongeveer 20 euro per kilo bagage.

Voor waardevolle voorwerpen of elektronische spullen is er geen vergoeding. Zaten ze in de koffer die je kwijt bent? Dan wijst de maatschappij alle verantwoordelijkheid af. Stop deze voorwerpen dus in je handbagage. Bekijk ook het reglement van de maatschappij waarmee je vliegt, zo weet je wat er gedekt is.

Wat kan Ethias voor jou doen? Dankzij de verzekering Alle Risico’s Bagage vergoedt Ethias je voor minimum € 500 per bagage. Je hoeft de inhoud ervan niet te verantwoorden. Waardevolle voorwerpen, zoals smartphone, juwelen, camera ... worden vergoed tot maximum € 1250 per voorwerp. Je moet ze wél uitdrukkelijk vermelden als je de verzekering afsluit


Welke termijn heb je om jouw klacht in te dienen?

  • Bagage beschadigd? Binnen 7 dagen nadat je je bagage terugkreeg.
  • Liep je bagage vertraging op? 21 dagen vanaf de datum dat je je bagage terugkreeg.• Liep je bagage vertraging op? 21 dagen vanaf de datum dat je je bagage terugkreeg.
  • Raakte je bagage verloren? Of is ze met meer dan 21 dagen vertraagd? Stuur je klacht dan zo snel mogelijk.

Goed om te weten:

  • Ging je bagage door de handen van verschillende luchtvaartmaatschappijen en is ze verloren geraakt? Dan kies je zelf welke maatschappij je aanspreekt.
  • Betaalde je je vliegtuigticket met een kredietkaart? Check even of je niet gedekt bent voor verloren bagage.

Zo, nu weet je echt álles. Goeie vlucht!

Vond u dit artikel nuttig?
Bedankt voor uw antwoord.