011 28 28 00
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
Geboortedatum komt niet overeen.
Indien foutief ingegeven, moet u dit corrigeren.
Indien u een offerte wilt maken voor een andere persoon, contacteer dan ons Contactcenter Leven: 011 28 27 40 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur en zaterdag van 8.30 tot 12.30 uur).
De premie van de Home Emergency dient u via overschrijving te betalen.
U ontvangt hiervoor de factuur per post.
Fout op de pagina!
Probeer nogmaals vanaf de homepagina ethias.be (eventueel uw browsergeschiedenis en cookies wissen).
Indien dit probleem zich blijft voortdoen, stuur dan een korte omschrijving naar g-internet@ethias.be.
U ontvangt binnen de 24 uur een bevestiging van uw betaling via e-mail.
Uw contract is correct afgesloten. U ontvangt dit via e-mail samen met de factuur.
U bent verzekerd van zodra wij uw betaling hebben ontvangen (of vanaf de datum die u hebt opgegeven indien deze na de betaling valt).
Op basis van de ingevulde gegevens kunnen wij uw contractaanvraanvraag niet bevestigen.
We zullen uw dossier nakijken en informeren u zo snel mogelijk hierover.
We kunnen niet bepalen dat u of een gezinslid reeds een Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
Als dit juist is, gelieve verder te gaan aan het basistarief.
Als dit niet juist is, bel naar 011 28 29 97 om de persoon door te geven die deel uitmaakt van uw gezin en reeds een individuele Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
U wenst zich bij Ethias te verzekeren ?
Wij kunnen u hierbij helpen !
1. U vraagt online een contract aan*;
2. Wij sturen u uw contract samen met een opzegbrief om het oude contract op te zeggen;
3. Ofwel stuurt u deze opzegbrief aangetekend naar uw vroegere maatschappij, ofwel stuurt u hem naar ons en doen wij verder het nodige voor de aangetekende verzending ervan (zonder kosten voor u).
Regels die moeten worden nageleefd:
- uw vroegere maatschappij moet de opzegbrief ten minste drie maanden voor de vervaldag van het desbetreffende contract ontvangen;
- indien u uw premie in schijven betaalt, moet u enkel rekening houden met de hoofdvervaldag van uw contract;
- de opzegbrief moet worden opgesteld door de titularis van het contract en moet het adres van de maatschappij, het contractnummer, de vervaldag alsook de volledige gegevens van de titularis van het contract bevatten.
* In geval van onderschrijving in een van onze kantoren of via ons Contactcenter kunnen deze stappen worden uitgevoerd op eenvoudige aanvraag bij uw adviseur.
De bevestiging van de contractafsluiting impliceert de aanvaarding ervan door de internaut, in zijn geheel en tegen de aangegeven prijs. Deze bevestiging geldt als handtekening en als uitdrukkelijke aanvaarding van alle gestelde handelingen op de website.
Zowel de verzekeringnemer als de verzekeraar kan de overeenkomst zonder boete en zonder motivering opzeggen per aangetekende brief binnen een termijn van 14 kalenderdagen. Deze termijn begint te lopen vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst, of vanaf de dag waarop de verzekeringnemer de contractvoorwaarden en de precontractuele informatie op een duurzame drager heeft ontvangen, indien dit later is. De opzegging die uitgaat van de verzekeringnemer treedt in werking op het ogenblik van de kennisgeving, deze die uitgaat van de verzekeraar acht dagen na de kennisgeving ervan. In geval van het inroepen van dit verzakingsrecht voor een overeenkomst die met toestemming van de verzekeringnemer vervroegd in voege is gegaan, is de verzekeringnemer gehouden tot betaling van de premie in verhouding tot de periode gedurende welke er dekking werd verleend. Dit is de vergoeding voor reeds verstrekte diensten.
Betaal onmiddellijk
011 28 28 01
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
Op basis van de ingevulde gegevens kunnen wij uw contractaanvraanvraag niet bevestigen.
We zullen uw dossier nakijken en informeren u zo snel mogelijk hierover.
011 28 28 01
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
011 28 28 00
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
Geboortedatum komt niet overeen.
Indien foutief ingegeven, moet u dit corrigeren.
Indien u een offerte wilt maken voor een andere persoon, contacteer dan ons Contactcenter Leven: 011 28 27 40 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur en zaterdag van 8.30 tot 12.30 uur).
Betaal onmiddellijk
U ontvangt binnen de 24 uur een bevestiging van uw betaling via e-mail.
Uw contract is correct afgesloten. U ontvangt dit via e-mail samen met de factuur.
U bent verzekerd van zodra wij uw betaling hebben ontvangen (of vanaf de datum die u hebt opgegeven indien deze na de betaling valt).
U wenst zich bij Ethias te verzekeren ?
Wij kunnen u hierbij helpen !
1. U vraagt online een contract aan*;
2. Wij sturen u uw contract samen met een opzegbrief om het oude contract op te zeggen;
3. Ofwel stuurt u deze opzegbrief aangetekend naar uw vroegere maatschappij, ofwel stuurt u hem naar ons en doen wij verder het nodige voor de aangetekende verzending ervan (zonder kosten voor u).
Regels die moeten worden nageleefd:
- uw vroegere maatschappij moet de opzegbrief ten minste drie maanden voor de vervaldag van het desbetreffende contract ontvangen;
- indien u uw premie in schijven betaalt, moet u enkel rekening houden met de hoofdvervaldag van uw contract;
- de opzegbrief moet worden opgesteld door de titularis van het contract en moet het adres van de maatschappij, het contractnummer, de vervaldag alsook de volledige gegevens van de titularis van het contract bevatten.
* In geval van onderschrijving in een van onze kantoren of via ons Contactcenter kunnen deze stappen worden uitgevoerd op eenvoudige aanvraag bij uw adviseur.
De bevestiging van de contractafsluiting impliceert de aanvaarding ervan door de internaut, in zijn geheel en tegen de aangegeven prijs. Deze bevestiging geldt als handtekening en als uitdrukkelijke aanvaarding van alle gestelde handelingen op de website.
Zowel de verzekeringnemer als de verzekeraar kan de overeenkomst zonder boete en zonder motivering opzeggen per aangetekende brief binnen een termijn van 14 kalenderdagen. Deze termijn begint te lopen vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst, of vanaf de dag waarop de verzekeringnemer de contractvoorwaarden en de precontractuele informatie op een duurzame drager heeft ontvangen, indien dit later is. De opzegging die uitgaat van de verzekeringnemer treedt in werking op het ogenblik van de kennisgeving, deze die uitgaat van de verzekeraar acht dagen na de kennisgeving ervan. In geval van het inroepen van dit verzakingsrecht voor een overeenkomst die met toestemming van de verzekeringnemer vervroegd in voege is gegaan, is de verzekeringnemer gehouden tot betaling van de premie in verhouding tot de periode gedurende welke er dekking werd verleend. Dit is de vergoeding voor reeds verstrekte diensten.
Fout op de pagina!
Probeer nogmaals vanaf de homepagina ethias.be (eventueel uw browsergeschiedenis en cookies wissen).
Indien dit probleem zich blijft voortdoen, stuur dan een korte omschrijving naar g-internet@ethias.be.
De premie van de Home Emergency dient u via overschrijving te betalen.
U ontvangt hiervoor de factuur per post.
We kunnen niet bepalen dat u of een gezinslid reeds een Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
Als dit juist is, gelieve verder te gaan aan het basistarief.
Als dit niet juist is, bel naar 011 28 29 97 om de persoon door te geven die deel uitmaakt van uw gezin en reeds een individuele Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
Ai, een ongeval! Hoe vult u het aanrijdingsformulier in?
Image(s) licensed by Ingram Image
Ai, u heeft een ongeval ! Gelukkig bent u niet gekwetst, maar het voertuig heeft schade opgelopen. Nu is het belangrijk een aanrijdingsformulier in te vullen. Gelukkig ligt er een blanco exemplaar in uw handschoenenkastje. Maar hoe vult u dat document correct in? Ethias gidst u met plezier door alle stappen.
Zorg eerst dat u veilig bent
Denk éérst aan uw eigen veiligheid voordat u het aanrijdingsformulier invult. Zet de motor uit, gebruik de handrem, zet de vier richtingaanwijzers op, trek uw fluohesje aan en plaats uw gevarendriehoek op de juiste afstand. Noteer ook de nummerplaat van het andere voertuig, voor het geval dat de andere bestuurder probeert te vluchten. En daarna? Evalueer rustig de situatie: zijn er gewonden of is er alleen blikschade? Moet u de politie bellen? Kunt u de voertuigen verplaatsen?
En dan nu … het aanrijdingsformulier!
Gebruik een Europees aanrijdingsformulier en vul het direct na het ongeval in. Met dit standaarddocument kunnen verzekeraars het dossier snel regelen. Ieder apart een formulier invullen hoeft niet: één verklaring waarin beide partijen zich vinden volstaat.
Het aanrijdingsformulier heeft een voor- en achterzijde. Beide partijen moeten de voorzijde invullen en ondertekenen (tenzij ze het niet eens zijn). Iedere bestuurder bewaart een exemplaar: het origineel of het doorgedrukte exemplaar, dat is om het even. De achterzijde kunt u thuis rustig verder invullen.
Gebruik hiervoor een balpen, nooit een potlood. Schrijf zo leesbaar mogelijk, in hoofdletters, om doorhalingen te voorkomen.
Zijn er gewonden? Waarschuw eerst de politie op 101 of 112. Dit is verplicht, zelfs bij lichte verwondingen. De politie stelt een proces-verbaal op. Opgelet: u moet wel nog altijd het aanrijdingsformulier invullen.
Ga stap voor stap verder
a) Spreek met elkaar af: wie is voertuig A en wie voertuig B op het formulier?
b) Vul alle vakken in van 1 tot 15. Besteed vooral aandacht aan de volgende vakken.
e) Vakjes 6 tot 9, uw gegevens en die van de tegenpartij:
Tip! Vul dit deel van het formulier vooraf in. Dit bespaart u tijd op de dag dat u het slachtoffer van een ongeval bent. Controleer de identiteit van de tegenpartij. Vergelijk de gegevens op de verklaring met die van zijn of haar identiteitskaart, rijbewijs en groene kaart. Komen de gegevens niet overeen of zijn de papieren niet in orde? Bel de politie.
f) Vakje 10 en 13, de schets: maak indien nodig eerst een ruwe schets. Teken de situatie duidelijk door vierkantjes te gebruiken om de verhoudingen te respecteren. Wees compleet:
Identificeer voertuigen A en B duidelijk
- Geef met pijltjes de richting van de voertuigen aan
- Teken de markering op de grond, de verkeersborden, de rode lichten, de namen van de straten, de mogelijke obstakels ...
- Geef aan waar de voertuigen zijn gebotst en waar de schade is
Niet genoeg ruimte op de verklaring? Teken de schets op een apart leeg vel en laat het ondertekenen door alle betrokken partijen. Ideaal scenario: maak een foto van de ondertekende schets, zodat wie het blad meeneemt het achteraf niet kan wijzigen.
h) Neem foto's. Van de plaats van het ongeval, de schade aan de voertuigen, het puin, de remsporen ... Ze dienen als bewijs en de verzekeraar kan sneller werken.
i) Lees alles aandachtig na, punt voor punt. Tel het aantal vakjes dat is aangevinkt in het gemeenschappelijke gedeelte. Check of de tegenpartij niets in uw kolom heeft aangevinkt.
j) Onderteken en laat de verklaring ondertekenen door de andere bestuurder. Onderteken alleen wanneer alles is ingevuld. Opgelet: na de handtekening kan er niets meer aan de voorzijde worden veranderd!
Minnelijke schikking ... of niet echt?
Bent u het niet eens met de andere bestuurder over de versie van de feiten?
Zijn meer dan twee partijen betrokken bij het ongeval?
Dan moet u een afzonderlijke verklaring invullen van elke bestuurder die uw voertuig aanreed. Vergeet niet om de contactgegevens van alle betrokkenen op te nemen. Maak een schets van het hele ongeval en laat het ondertekenen door iedereen.
Altijd handig: leg verschillende exemplaren van het aanrijdingsformulier in uw voertuig.
Andere veelgestelde vragen:
Een aanrijdingsformulier invullen, is dat verplicht?
Strikt juridisch níét. Maar als u uw verzekering wilt inschakelen en problemen wilt voorkomen in geval van geschillen of juridische procedures, dan is het beter om een formulier in te vullen op het moment van het ongeval.
Waar haal ik een aanrijdingsformulier?
Als uw autoverzekeringscontract is ondertekend, geeft uw verzekeraar u een blanco exemplaar dat u bij voorkeur bewaart in het handschoenenkastje van uw voertuig. Bent u het kwijt? Vraag uw verzekeraar om een nieuw exemplaar te sturen.
Wat als geen van beide partijen een blanco aanrijdingsformulier in zijn auto heeft?
Goede vraag! Als er geen Europees aanrijdingsformulier is, vul dan uw verklaring in op leeg blad papier (voor inspiratie: check dit online sjabloon. Een andere optie: regel uw minnelijke schikking met de Assisto-app , beschikbaar in 13 talen. Assuralia heeft ook een gelijkaardige app: Crashform.
Het ongeluk vindt plaats in het buitenland of de tegenpartij spreekt geen Nederlands?
Geen probleem: het Europees aanrijdingsformulier is in heel de Europese Unie identiek, ongeacht de taal. Neem uw eigen aanrijdingsformulier en vul het in uw eigen taal in.
Hebt u een geparkeerd voertuig geraakt?
Of een boom, een verkeersbord, een lichtmast ... Maakt niet uit. Bel en vertel het direct aan de politie. Anders pleegt u vluchtmisdrijf. En dat kan u in de rechtbank veel geld kosten!
Hoe geef ik een schadegeval aan bij Ethias?
Met de gratis app Auto 24/7 van Ethias is het supereenvoudig. De app helpt u stap voor stap. U beantwoordt enkele vragen, u geeft de plaats van het ongeval aan via geolocatie, u voegt foto's toe (van de plaats, de schade en het ingevulde en ondertekende aanrijdingsformulier), u geeft uw schade op de illustratie aan, u vult uw gegevens in en u drukt op verzenden. Ziezo, klaar!
> Deze demo legt u de app haarfijn uit.
Hebt u geen smartphone?
U kunt uw ongeval ook telefonisch melden op 011 28 28 28. Dat nummer is 7d/7 en 24u/24 bereikbaar. Stuur ons uw aanrijdingsformulier en eventueel uw foto's per e-mail naar autoschade@ethias.be. Opgelet, u hebt 5 dagen om ons uw aanrijdingsformulier te sturen.