myethias
Aanmelden
 Schadeaangifte

Waarop moet u letten wanneer u een autoverzekering kiest?

Waarop moet u letten wanneer u een autoverzekering kiest?

Op de weg - 04/01/2018
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email


Voor nutsvoorzieningen zoals gas en elektriciteit is de keuze snel gemaakt: u kiest voor een contract bij de goedkoopste of meest ecologische leverancier. Voor een autoverzekering ligt het anders. De verschillende maatschappijen bieden verschillende voordelen bij de polissen aan. En de hamvraag is natuurlijk: is de goedkoopste aanbieder meteen ook de beste? Kom hier te weten hoe u verstandig kiest.

 

1. Maak een lijst van wat voor u belangrijk is

Maak eerst voor uzelf uit welke dekking u nodig hebt en wat u belangrijk vindt. Wilt u de kosten aan uw eigen wagen - na een ongeval in fout - terugbetaald zien via een Omnium? Of wilt u uzelf als bestuurder extra beschermen met een Bestuurdersverzekering? Hecht u veel belang aan de service? Maak een lijst van wat voor u belangrijk is. Dat maakt de keuze makkelijker.

 

2. Snel thuisgebracht na een ongeval

U wilt na een ongeval in België snel weer naar huis. Daarvoor rekent u op de hulp van uw verzekeraar. Kijk of deze service inbegrepen is in uw verzekeringspolis. Ethias laat uw wagen gratis wegslepen. Bovendien is deze hulp al binnen 30 minuten ter plaatse! Deze dienst brengt u én al uw passagiers naar huis. Da’s handig!

 

3. Haal alles uit het bonus-malussysteem

U kent de bonus-malus vast wel. Dit systeem gebruiken verzekeraars om uw jaarlijkse premie te berekenen. Het principe is simpel: hoe minder ongevallen met schade u veroorzaakt, hoe meer korting u krijgt op uw autoverzekering. Hoe lager het cijfer op de schaal, hoe meer korting. Hoe hoger, hoe meer ongevallen met schade u op uw palmares heeft en hoe meer u moet betalen. Een voorzichtige en defensieve rijstijl heeft dus een gunstig effect op uw premie.

 

Ethias beloont voorzichtige chauffeurs.

© Welcomia - Freepik.com

 

Ethias maakt de BA-Autoverzekering extra aantrekkelijk met een Joker.
De Joker van Ethias is een extraatje voor wie een voorbeeldige rijstijl heeft. U krijgt een Joker van Ethias wanneer u 5 opeenvolgende jaren (vanaf 29 jaar oud) bij Ethias geen ongeval in fout hebt én wanneer uw bonus-malus op 0 staat. Wanneer u toch een ongeval in fout maakt, zet Ethias automatisch uw Joker voor u in. Zo blijft uw bonus-malus op 0 én blijft u profiteren van de laagste premie. Interessant!

 

4. Ook verzekerd bij diefstal, glasbreuk en vandalisme?

Kijk na of glasbreuk ook in uw polis zit.


Zoek uit welke schade allemaal gedekt wordt. Vaak zijn er veel uitzonderingen en kleine lettertjes. Lees de tekst goed na want dat is erg waardevol op het moment dat u echt iets aan de hand hebt. U weet meteen wat u mag verwachten van uw verzekeringsmaatschappij. Goedkoop betekent (vaak) minder dekking en is dan bij pech een duurkoop. 

 

5. Bekijk of u een gratis vervangwagen krijgt tijdens de herstelling

Schade na een ongeval, die moet hersteld worden. Dat betekent dat uw auto enkele dagen in de garage staat. Ondertussen zit u thuis zonder wagen en is het een heel gepuzzel om elk gezinslid op zijn bestemming te krijgen. Zou het niet gemakkelijk zijn als u van uw verzekeraar een vervangwagen krijgt? Bij Ethias krijgt u - bijvoorbeeld bij een volledige omnium - een gratis vervangwagen tijdens de volledige duur van de herstelling of gedurende zes dagen in geval van totaal verlies. De voorwaarde is wel dat u uw wagen laat maken bij een door Ethias erkend hersteller of erkende garage

6. Check of de verzekeringsmaatschappij op élk moment bereikbaar is

U staat tijdens een sneeuwstorm langs de kant van de weg na een ongeval. Op dat moment is het belangrijk dat er snel hulp komt. Kijk dus goed na op welke service u kunt rekenen. Ongevallen gebeuren 24 uur per dag, daarom is Ethias 24/24 en 7/7 bereikbaar.

 

7. Let op de klantentevredenheid van de verzekeraar

U hebt een ongeval gehad en het duurt een eeuwigheid voor u iemand van de verzekeringen aan de lijn krijgt. Niet leuk. Of misschien hebt u al weken geleden een vraag gesteld per e-mail aan uw verzekeraar. Vandaag hebt u nog steeds geen antwoord ontvangen. Héél vervelend. Dit soort situaties wil u vermijden en daarom kijkt u best ook even naar de klantentevredenheid van de verzekeraar. Is uw verzekeraar goed bereikbaar? Sturen ze snel hulp ter plaatse? Dat zijn zaken die u best op voorhand checkt.

 

Is een premie van Ethias voor u voordeliger? 

Gerelateerde artikels
Vond u dit artikel interessant?
Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimaal surfcomfort te bieden en u persoonlijke boodschappen en aanbiedingen te tonen.
Door te klikken op de knop 'Verdergaan' aanvaardt u het gebruik van deze cookies.
Als u de cookies wenst uit te schakelen, verzoeken wij u de instellingen van uw webbrowser te veranderen.   

Meer info