U verliest uw bagage op reis. Wat nu?

U verliest uw bagage op reis. Wat nu?

Reizen & vrije tijd - 29/06/2017
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email

U landde net op uw reisbestemming. Heerlijk: de vakantie kan eindelijk beginnen. Alleen, uw koffer rolt niet van de bagageband. U blijft er tot op het einde in geloven, maar helaas: hij is nergens te bespeuren. Net zoals de 60.000 andere koffers die in 2016 dagelijks zoekraakten – dat zijn 6 koffers per 1000 passagiers.

Wat moet u dan doen?


1. Ga meteen naar de dienst ‘verloren voorwerpen’ op de luchthaven.
Meld hier uw bagageverlies. Er wordt dan een officieel dossier geopend en u krijgt een dossiernummer en PIR-document: Property Irregularity Report (PIR). De luchtvaartmaatschappij gaat nu voor u op zoek. Even geduld dus.

Tip: bevestig een opvallend herkenningsteken aan uw koffer. Bewaar zeker het ontvangstbewijs - met barcode - dat u krijgt als u uw bagage incheckt.

2. De meeste bagage wordt binnen 24 uur teruggevonden. Ze wordt kosteloos naar het adres gebracht dat u op uw PIR-document hebt vermeld.

3. Hebt u recht op een vergoeding? Jazeker. Hebt u ondertussen basisspullen moeten kopen, hou dan alle aankoopbewijzen goed bij. Vraag uw schadevergoeding aan via een aangetekende brief of via het onlineformulier van de luchtvaartmaatschappij.
 

4. Is uw bagage onvindbaar? Dan moet u een klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij. U krijgt de vergoeding die de maatschappij heeft vastgelegd in haar voorwaarden.

Wat houdt die schadevergoeding precies in? De luchtvaartmaatschappij eist dat u het bedrag van de schade bewijst. U hebt dus kassatickets nodig. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een trui van 5 jaar oud. Kunt u de inhoud van uw bagage moeilijk aantonen? Dan betaalt de maatschappij u niet de werkelijke kosten terug maar doet ze een ‘commerciële geste’. Consumentenorganisaties spreken over ongeveer 20 euro per kilo bagage.

 

Voor waardevolle voorwerpen of elektronische spullen is er geen vergoeding. Zaten ze in de koffer die u kwijt bent? Dan wijst de maatschappij alle verantwoordelijkheid af. Stop deze voorwerpen dus in uw handbagage. Bekijk ook het reglement van de maatschappij waarmee u vliegt, zo weet u wat er gedekt is.

Wat kan Ethias voor u doen? Dankzij de verzekering Alle Risico’s Bagage vergoedt Ethias u voor minimum € 500 per bagage. U hoeft de inhoud ervan niet te verantwoorden. Waardevolle voorwerpen, zoals corrigerende brillen, worden vergoed tot € 1250 per voorwerp. U moet ze wél uitdrukkelijk vermelden als u de verzekering afsluit.

 

Welke termijn hebt u om uw klacht in te dienen?

- Bagage beschadigd? Binnen 7 dagen nadat u uw bagage terugkreeg.

- Liep uw bagage vertraging op? 21 dagen vanaf de datum dat u uw bagage terugkreeg.

- Raakte uw bagage verloren? Of is ze met meer dan 21 dagen vertraagd? Stuur uw klacht dan zo snel mogelijk.


Goed om te weten:

- Ging uw bagage door de handen van verschillende luchtvaartmaatschappijen en is ze verloren geraakt? Dan kiest u zelf welke maatschappij u aanspreekt.

- Betaalde u uw vliegtuigticket met een kredietkaart? Check even of u niet gedekt bent voor verloren bagage.
 

Zo, nu weet u echt álles. Goeie vlucht!
 

Vond u dit artikel interessant?
Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimaal surfcomfort te bieden en u persoonlijke boodschappen en aanbiedingen te tonen.
Door te klikken op de knop 'Verdergaan' aanvaardt u het gebruik van deze cookies.
Als u de cookies wenst uit te schakelen, verzoeken wij u de instellingen van uw webbrowser te veranderen.   

Meer info