Nee, maar wel de meeste! Brandschade, gebroken en gebarsten glas, beschadiging van onroerende goederen en schade veroorzaakt door water, elektriciteit, bliksem, stookolie, natuurrampen, storm, hagel, aanslagen enz.
Bekijk hier de volledige lijst van gedekte en uitgesloten schadegevallen. Of neem je contract nog eens door.
Bij noodweer: raadpleeg deze pagina voor meer informatie.
1. Zorg dat de situatie niet verergert
Je moet misschien dringend je woning beschermen of beveiligen (bijvoorbeeld, een zeil op het dak leggen of een plank voor een gebroken raam zetten).
Als je daarvoor kosten moet maken, bewaar de kassabons of facturen om ze bij je dossier te voegen.
Let op: voor definitieve herstellingen heb je ons akkoord nodig.
2. Gooi niets weg
Bewaar de beschadigde zaken zoveel mogelijk. Je kunt ze moeten voorleggen bij een expertise. Als je niet anders kunt dan ze weggooien (de inhoud van de diepvriezer, bijv.), neem er foto’s van.
3. Neem foto's
Neem foto’s van de schade, maar ook van de oorzaak ervan (een gat in het dak, bijv.).
Foto’s in close-up en bredere opnames om ons te helpen de situatie goed in te schatten en je schade te ramen.
4. Doe aangifte van het schadegeval
Dat doe je het eenvoudigst en snelst via je Klantenzone op pc of via de Ethias-app op je smartphone.
Je beantwoordt enkele vragen en kunt ons al foto’s sturen.
We openen je dossier en je ontvangt onmiddellijk een dossiernummer voor de opvolging.
Bekijk hier de andere manieren om een schadegeval aan je woningverzekering aan te geven
5. Maak een lijst van de schade
Maak een gedetailleerde en becijferde lijst van de beschadigde zaken en uit te voeren werken.
Wees nauwkeurig en geef zoveel mogelijk nuttige uitleg over de verloren of beschadigde voorwerpen: merk, model, waarde. Voeg zeker ook bewijsstukken toe (foto’s, aankoopfacturen, garantiebewijzen...)
Voor de herstellingswerken heb je de keuze:
Is je lijst klaar en heb je de bestekken (of de lijst van materialen en je berekening van het aantal werkuren), lees dan de instructies in de ontvangstmelding die je na aangifte zult ontvangen: stuur alles naar Ethias of naar de expert (van wie de contactgegevens in de ontvangstmelding staan). Vermeld altijd het dossiernummer op alle correspondentie!
6. Wacht op groen licht
In dit stadium zijn er 2 mogelijkheden:
Is je lijst klaar en heb je de bestekken (of de lijst van materialen en je berekening van het aantal werkuren), lees dan de instructies in de ontvangstmelding die je na aangifte zult ontvangen: stuur alles naar Ethias of naar de expert (van wie de contactgegevens in de ontvangstmelding staan). Vermeld altijd het dossiernummer op alle correspondentie!
7. Groen licht
We hebben je laten weten of we je dossier aanvaarden of weigeren en we deelden je het bedrag van de schadevergoeding mee. Nu mag je alles weggooien en kunnen de werken starten.
Niet als het totaalbedrag van je schade hoger is dan 309,05 €. Zelfs niet bij natuurrampen! Bij schadegevallen onder dit bedrag, betaal je de factuur zelf.
> Meer weten over de brandverzekering van Ethias
> De algemene voorwaarden van de Woningverzekering van Ethias