Storm: betaalt je verzekering de schade?

“Kans op onweersbuien met felle rukwinden en stortbuien”, zei de weersvoorspelling.  En deze keer was het wél juist!  Al dat stormweer trok helaas over jóúw gemeente. Met als gevolg: behoorlijk wat schade aan je woning. Wat nu gedaan? Moet je jouw verzekeraar midden in de nacht wakker bellen? Je vraagt je misschien af of je al mag opruimen, of moet wachten op de expert. Misschien zoek je ook een oplossing om de nacht door te brengen. Wees gerust: Ethias staat aan je zijde.

 

Wat was dát, alles ging zó snel! In een paar minuten stond je straat blank. Felle windstoten rukten een flink stuk van je dak eraf. En alsof dat nog niet genoeg was, liep ook je kelder onder. Tegen je wasmachine en wijnvoorraad moet je jammer genoeg ‘vaarwel’ zeggen.

Je hebt de brandweer gebeld om het dak voorlopig te dichten en de kelder leeg te pompen. Natuurlijk heb je geen oog dicht gedaan. De slaapkamer van de kinderen was net onder het dak en hun bedden zijn doorweekt. Het zal voor één nacht kamperen in de living zijn.

Tempête : pouvez-vous faire jouer votre assurance ?
Komt je verzekering tussen bij stormschade?
Zeker! Je woningverzekering dekt de schade door storm, hevig onweer, hagel of door natuurrampen als overstromingen, aardbevingen of aardverschuivingen. 
Stormschade?

Geef je schade aan in je Klantenzone.

Nadat je je schade hebt ingegeven in de Klantenzone, wordt er automatisch een dossier geopend. Het dossiernummer heb je nodig bij elk contact met Ethias. Je vindt het ook altijd terug in je Klantenzone.


Zoek je iemand die je dak beveiligt zodat de andere pannen niet gaan vliegen of zoek je een tijdelijk onderkomen voor een week? Wij regelen alles voor je. Heb je materiaal gekocht om de schade te beperken of om te vermijden dat de gevolgen erger zouden worden? Denk bijvoorbeeld aan waterdichte zeilen om je meubels tegen de regen te beschermen. Bewaar zorgvuldig je kassabons en facturen want voor een eventuele terugbetaling kun je een beroep doen op je verzekeraar.

Hoe stel je je verzekeringsdossier samen?
Verzamel meteen zo veel mogelijk bewijsmateriaal.   Zet alle nuttige details zwart op wit: datum en uur van de schade, omstandigheden, krantenknipsels. Neem zo veel mogelijk foto’s, in close-up en bredere opnames. Maak dan een overzicht van de schade. Wees zo nauwkeurig mogelijk: merk, model, waarde...  Als je de aankoopbewijzen van de beschadigde goederen nog hebt, stop ze er zeker bij.   Tot slot: gooi niets weg. Zelfs niet wat onbruikbaar geworden is. De expert kan er immers altijd naar informeren.
Komt er altijd een schade-expert langs?

Neen. Als de schade beperkt blijft, is een expertise niet altijd nodig. Je verzekeraar bekijkt je dossier en bewijsstukken en doet je dan zo snel mogelijk een vergoedingsvoorstel.

Is de schade wél omvangrijk, dan kan een expert de opdracht krijgen om ze ter plaatse te beoordelen. Je kunt je al dan niet akkoord verklaren met het vergoedingsvoorstel van je verzekeraar.

En voor de herstellingen?

Onderneem niets voor je van ons groen licht krijgt. Dat duurt meestal maar enkele dagen.  En wat met de schadevergoeding? Wel, in de meeste gevallen wordt de schade binnen de 30 dagen na afronding van de expertise terugbetaald. Oef!

Dan heb je de keuze:

  1. Je doet de herstellingen (volledig of gedeeltelijk) zelf en vervangt zelf wat beschadigd is. In dat geval bezorg je ons een prijsoverzicht van de benodigde materialen en een raming van de werkuren.
  2. Je doet een beroep op een erkend aannemer.  Stuur ons dan het gedetailleerd bestek.  Uiteraard kun je alles door één aannemer laten uitvoeren of kiezen voor afzonderlijke aannemers (bijvoorbeeld een dakdekker, elektricien…)
Welke vrijstelling moet je betalen?

Er is geen vrijstelling als het totaalbedrag van je schade hoger is dan 309,05 €*. Is het schadebedrag lager?  Dan betaal je de factuur zelf.

*Index van de consumptieprijzen 298,30 € (12/2022).

Jouw dakpannen hebben schade bij de buren berokkend
Felle windstoten deden een paar pannen op de wagen van je buren belanden. Die kosten gaan de pan uit swingen! Het gaat hier om ‘nevenschade’ aan andermans eigendom door de storm. In verzekeringstaal: ‘schade aan derden’. Maar ook dan betaalt je BA privéleven - ook wel familiale verzekering genoemd - de kosten. Natuurlijk op voorwaarde dat je die afgesloten hebt.  Wat moet er precies gebeuren? Je buren moeten de schade aangeven bij hun verzekeraar. Die zal dan het schadebedrag terugvragen aan jou, of liever: aan je verzekering.
Wat als de dakpannen op jóúw wagen beland zijn?
Doe dan een beroep op je (Mini) Omnium (Plus) Autoverzekering.  Je wagen is namelijk niet gedekt in je woningverzekering, zelfs als je er de eigenaar van bent.
De storm wordt erkend als ‘natuurramp’. Wat dan?
Heel soms erkent de overheid een weerfenomeen als ‘uitzonderlijk’.  Bijvoorbeeld windsnelheden van meer dan 130 km/uur.  Neem dan snel contact op met je gemeente om te weten welke procedure je moet volgen en of je in aanmerking komt voor een tussenkomst van het Rampenfonds.  Krijg je deze regionale schadevergoeding, maar heeft je verzekeraar deze kosten al betaald? Laat dat snel weten aan je verzekeraar.
Wanneer spreken we van ‘storm’?
Bij een storm registreert het dichtstbijgelegen meetstation van het KMI een windsnelheid van minstens 80 km/uur.
Hoe beperk je stormschade?
  • Controleer regelmatig de toestand van je dak en schoorsteen.
  • (maar klim nooit op het dak tijdens een onweer of storm!)
  • Installeer een bliksemafleider op het dak en op je stopcontacten.
  • Maak regelmatig de dakgoten en regenpijpen schoon.
  • Ga na of de zonnepanelen, goten en antennes goed vastzitten.
  • Verwijder dode takken van de bomen.
Storm op komst! Wat doe je?
  • Haal alles binnen wat door de wind of door een regenvlaag meegevoerd kan worden.
  • Sluit deuren en ramen, vergeet de garagepoort niet.
  • Haal de stekker van alle elektrische apparaten uit het stopcontact.

Tijdens de storm:

Vond u dit artikel nuttig?
Bedankt voor uw antwoord.