Schade aan uw huurwoning: wie betaalt de kosten?

Een lek? Kapotte verwarmingsketel? De boiler doet het niet meer? Moet de huisbaas of de huurder dat oplossen? Als huurder zijn er twee vuistregels waarop u zich kunt baseren. Zo zorgt u voor een goede verstandhouding met uw huisbaas en verzekeraar.

Huurders als ‘goede huisvaders’
Als huurder bent u verantwoordelijk voor het normale onderhoud van de installaties in uw woning of appartement: zichtbare leidingen, boiler, fornuis, vensters ... Is er schade, dan kunt u verantwoordelijk worden gesteld voor de herstelling.

Bijvoorbeeld:

  • U bent vergeten de beschadigde afdichtring van de douche-afvoer te vervangen en dit aan de huisbaas te melden. Gevolg: het parket is overstroomd. Die herstelkosten kunnen dan voor u zijn.
  • Uw kind voetbalt in de tuin en breekt per ongeluk het vensterglas. Als huurder bent u verantwoordelijk en moet u de ruit op uw kosten (laten) herstellen.

Verhuurders als ‘verantwoordelijke huisbazen’
De verhuurder is verantwoordelijk voor de goede staat van het gebouw, opdat u er veilig en comfortabel in kan wonen. Schade door inbraak of door stormweer moet in principe hersteld worden door de huisbaas. Als huurder kunt u die schade immers niet voorkomen.

Bijvoorbeeld:

  • Door een hevig onweer zijn er pannen van het dak gevallen. De huisbaas moet dit herstellen.
  • Er werd vannacht bij u ingebroken. De dief heeft een deur en venster beschadigd om binnen te geraken. Dit zijn kosten voor de verhuurder. Opgelet: indien uw huurovereenkomst dateert van voor mei 2007, en deze voorziet dat u, als huurder, aansprakelijk bent voor schade als gevolg van diefstal, zal u deze zelf of via uw verzekering moeten repareren.

Maak samen een inventaris
Wanneer u de huurovereenkomst tekent, zorg er dan ook voor dat u de staat van de woning samen met uw huisbaas inventariseert. Maak een document op waarin u alles opsomt wat gebroken of beschadigd (schilderwerk, parket, …) is. Wordt de huurovereenkomst beëindigd, maak dan samen opnieuw een plaatsbeschrijving. Als u een dispuut zou hebben met uw verhuurder, dan klaren deze twee documenten heel wat uit.

Een moeilijk contact met uw huisbaas?
Hopelijk hebt u hierover geen conflicten met uw huisbaas (of het kantoor waarvan u huurt) en worden problemen makkelijk opgelost. Verloopt de communicatie met de verhuurder toch moeilijk, dan kan het slim zijn de procedure zakelijk aan te pakken. Op de website van de Vlaamse Overheid vindt u een modelbrief om schade ten laste van de verhuurder aan te kaarten bij uw huisbaas.

Vond u dit artikel interessant?
Bedankt voor uw feedback.