De impact van alcoholgebruik op het werk

Veel bedrijven zetten het nieuwe jaar in met een receptie. En dat gaat vaak gepaard met een glaasje alcohol. Het uitgelezen moment dus om de aandacht te vestigen op alcoholgebruik. Recent onderzoek van de KU Leuven toont aan dat 1 op 10 werknemers gevolgen ondervindt op het werk van het eigen alcoholgebruik. Het wettelijk kader van de CAO 100 kan werkgevers en werknemers helpen bij het stellen van grenzen op het vlak van alcohol gebruik.

 

Gevolgen van alcoholgebruik op het werk

De KU Leuven peilde in een recent onderzoek naar alcoholgebruik bij werknemers. Maar liefst 4 op 10 werknemers vindt zijn eigen alcoholgebruik problematisch. En 10% van de respondenten geeft aan dat de gevolgen van hun alcoholgebruik zich uiten tijdens de werkuren.

 

Dat alcoholgebruik niet alleen een privékwestie is, blijkt ook uit dit onderzoek. In ongeveer 20% van de bedrijven hadden de bevraagde werknemers minstens maandelijks de kans om alcohol op het werk te drinken. De onderzoekers noteerden de hoogste percentages in de overheidssectoren, bij onderwijsinstellingen, diensten en horeca. Maar ook bij de andere sectoren is er werk aan de winkel.

 

Welke impact heeft alcoholgebruik dan precies? De werknemers gaven de volgende zaken aan:

  • te laat komen of verzuimen;

  • onregelmatige prestaties;

  • conflicten met collega’s en met de werkgever;

  • ongevallen op het werk of tijdens het woon-werkverkeer.

Lode Godderis van KU Leuven en verbonden aan de externe dienst PBW Idewe, waarschuwt voor de veiligheidsrisico’s van alcoholgebruik. Uit cijfers van IDEWE blijkt namelijk dat bij 1 tot 3 ernstige arbeidsongevallen het alcoholgebruik van de betrokkene(n) deels of geheel aan de oorzaak ligt.

 

CAO 100

Sinds 2010 is het verplicht om als privaat bedrijf een alcohol- en drugsbeleid op te stellen. Het alcohol- en drugsbeleid kadert binnen het welzijnsbeleid en het algemene personeelsbeleid van de organisatie, via de bepalingen van CAO 100.

 

Hieronder een overzicht van enkele belangrijke bepalingen bij het opstellen van een alcoholbeleid:

  • De werkgever moet een beleidsverklaring opstellen, waarin de doelstellingen van het alcohol -en drugsbeleid aan bod komen.

  • In een tweede stadium van het beleid kunnen er procedures opgesteld worden, bv. welke stappen moeten ondernomen worden als een leidinggevende vermoed dat een werknemer dronken aan het werk gaat?

  • De werkgever moet zowel de beleidsverklaring als de procedures bekendmaken via het arbeidsreglement.

  • Het uitvoeren van een alcoholtest als preventiemaatregel mag enkel indien de testwijze en de procedure opgenomen werden in arbeidsreglement. Enkel de arbeidsgeneesheer kan biologische testen uitvoeren, zoals bloed- of urinetests. Een ademtest mag ook door de werkgever of door de direct leidinggevenden van de werknemer afgenomen worden.

 

Wat met alcohol op de nieuwjaarsreceptie?

De nieuwjaarsreceptie kan een uitzondering vormen op het alcoholverbod dat geldt tijdens de werkuren. De werkgever moet de regels rond alcohol tijdens recepties in het hierboven vermelde alcoholbeleid integreren.

 

Verder hoeft een nieuwjaarsreceptie niet enkel te draaien rond alcohol. De werkgever kan voorzien in een aantal alcoholvrije dranken. Wie het graag feestelijk houdt, kan opteren voor “mocktails”, oftewel cocktails zonder alcohol.

 

Natuurlijk moet iedereen na de receptie veilig thuis geraken. De werkgever kan tijdens zijn speech er op wijzen dat drinken en rijden geen goede combinatie vormt. Verder kunnen er shuttles of taxi’s voorzien worden.

 

 

 

Bronnen:

De Standaard, Een op tien vindt dat job lijdt onder drinkgedrag, 21 december 2017

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171220_03254316

Prevent, Nieuwjaarsrecepties: wat met het alcoholbeleid?

https://www.prevent.be/kennisbank/nieuwjaarsrecepties-wat-met-het-alcoholbeleid-arbeidsongevallen-en-verkeersongevallen

Idewe, Brochure alcoholbeleid

http://www.idewe.be/wps/portal/nl/home/indekijker-archief/Alcoholbeleid/!ut/p/b0/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOI9PZ3dvYMDTQz8wzzMDRwtvCy8g1wNDA2MDfQLsh0VAYfVXMI!/

 

 

Januari 2018