Lichte ongevallen

Registratie en aanpassing vanaf het jaarverslag 2016

Het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 verwijst naar het officieel intern registreren van de “lichte ongevallen“, om deze nadien toe te voegen vanaf het jaarverslag 2016 van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW).

Dit KB. is enkel verplicht voor de privésector, maar de preventiedienst van Ethias stelt dat ook de openbare sector deze registratie en opneming vanaf het jaarverslag 2016 best toepast.

 

Wat is een licht ongeval?

Een licht ongeval is een ongeval dat noch tot loonverlies, noch tot een tijdelijke of een blijvende arbeidsongeschiktheid heeft geleid voor het slachtoffer, maar dat enkel zorgen heeft vereist die onmiddellijk na het ongeval werden toegediend op de plaats van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst (Artikel 1, 4° van het KB. van 12 maart 2003). 

Registratie van lichte ongevallen

De vrijstelling van aangifteplicht voor lichte ongevallen gaat gepaard met een belangrijke voorwaarde: het lichte ongeval moet geregistreerd worden in het register van interventies, in het kader van eerste hulp die slachtoffers van een ongeval moeten krijgen. Deze registratie laat het slachtoffer toe om elementen aan te brengen die de werkelijkheid van het ongeval kunnen aantonen in geval van een latere verergering (bv. een kleine verwonding die gaat zweren en toch door een arts moet worden verzorgd). Indien een arts tussenkomt, moet het ongeval alsnog als arbeidsongeval worden aangegeven en zal de arbeidsongevallenverzekeraar de eruit voortvloeiende kosten vergoeden.

De werknemer moet volgens de wetgeving inzake arbeidsongevallen het bewijs leveren van een plotse gebeurtenis, van een letsel en dat het ongeval tijdens de uitvoering van het werk gebeurde. Omwille van hun bewijswaarde in het kader van de arbeidsongevallenverzekering moeten bijkomende elementen in het register opgenomen worden (KB van 9 maart 2014):

  • tijdstip van de interventie;
  • plaats, datum, tijdstip, beschrijving en omstandigheden van het ongeval of het onwel worden;
  • identiteit van eventuele getuigen.

 

Aanpassing jaarverslag interne dienst preventie en bescherming op het werk

Om te vermijden dat de lichte ongevallen volledig uit de statistieken verdwijnen, moeten deze in het register van interventies van eerste hulp terechtkomen.

De interne dienst voor preventie en bescherming op het werk moet deze ongevallen opnemen in het jaarverslag. Hiertoe voorziet artikel 3 van het KB van 9 maart 2014 een aanvulling van de bijlage bij het KB van 27 maart 1998 betreffende interne diensten voor preventie en bescherming op het werk. Dit staat toe om een globaal beeld te scheppen van het totaal aantal ongevallen in de onderneming. Dit bevordert bijgevolg de opvolging van de arbeidsongevallencijfers en dient eventueel ook als input voor aanpassingen aan het preventiebeleid van de onderneming.

 

 

Hoe dit praktisch aanpakken?

  • Het jaarverslag van uw IDPBW zal moeten aangevuld worden met de lijst(en) van de gebeurde lichte ongevallen;
  • Door het register “Lichte ongevallen” toe te voegen aan het jaarverslag van uw IDPBW zal dit vanaf het eerste moment up-to-date zijn. Vergeet hierbij niet om dit register een bijlagenummer te geven;
  • Wanneer u het “Jaarverslag van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk” van de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk gebruikt kan u in de bijlage “statistieken” onder kolom 17 het aantal lichte ongevallen vermelden.

 

 

Datum : 02/2016