Op welke brandstof rijdt uw nieuwe auto?

Op welke brandstof rijdt uw nieuwe auto?

Op de weg - 12/02/2019
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email

Image(s) licensed by Ingram Image

 

U bent van plan om een nieuwe auto te kopen. Maar welke brandstof kiest u: benzine, diesel of gas? Of denkt u aan uw ecologische voetafdruk en gaat u voor een hybride of elektrische auto? En welke motor is het meest geschikt voor u, het milieu en uw portemonnee? We helpen u om de pro’s en contra’s af te wegen en zetten de voor- en nadelen van de verschillende brandstoffen op een rij.

 

Benzine, diesel, elektrisch, hybride, of op aardgas: wat is de beste oplossing voor u?

Voordat u zich over het dilemma van de brandstof buigt, loont het om na te denken over  de volgende vragen. Hoeveel kilometer legt u jaarlijks af? Rijdt u korte afstanden in de stad en staat u vaak in de file, of dient uw auto voor lange trajecten op de snelweg? Gebruikt u de auto voor privé- of beroepsdoeleinden, als enige of als extra wagen? En tot slot, over welk budget beschikt u voor de aankoop van uw nieuwe wagen, het verbruik, onderhoud en de belastingen? Dan weet u wat voor u telt en kiest u makkelijker de  geschikte auto.

Hou ook dit in het achterhoofd: hoe goedkoper de brandstof, hoe hoger meestal de aankoopprijs van de auto. Elektrische auto’s bijvoorbeeld zijn zuiniger in het gebruik, maar in aankoop duurder dan een gelijkaardig benzinemodel. Kunt u die hogere investering laten renderen?

 

1. BENZINE

Dat is de verstandigste keuze als u minder dan 15.000 km per jaar rijdt of vaker korte trajecten aflegt.

 

Voordelen

  • Benzineauto’s zijn goedkoper in aankoop.
  • Ze stoten minder fijn stof uit en produceren minder lawaai dan een diesel.
  • Hun onderhoudskosten zijn over het algemeen ook lager.
  • Bovendien is vandaag de prijs van benzine interessanter dan die van diesel!
  • Een benzinemotor bereikt sneller zijn bedrijfstemperatuur. Dus als u korte afstanden aflegt (minder dan 25 km) en vooral in de stad rijdt, heeft een benzinemodel de voorkeur.

 

Nadelen

  • Benzinemotoren slikken meer brandstof dan hun tegenhangers op diesel of elektriciteit, ook al hebben ze tegenwoordig een kleinere cilinderinhoud om hun verbruik te beperken.
  • Benzinewagens hebben ook een kortere levensduur. Aangezien hun motor een hoger toerental haalt, verslijten ze sneller.
  • Benzinemotoren produceren meer C02, waardoor ze de opwarming van de aarde in de hand werken.

 

Kortom, gebruikt u uw auto om naar de supermarkt te gaan of om uw kinderen naar school te brengen? Dan is de nieuwste generatie benzineauto’s ideaal voor u. U bent qua aankoop en onderhoud goedkoper uit maar uw wagen verbruikt meer en verslijt sneller. Een benzinemodel is een betere keuze dan een diesel als u weinig rijdt en korte trajecten aflegt.

 

2. DIESEL

Dat is de meest voor de hand liggende keuze als u meer dan 40.000 km per jaar rijdt, vooral op snelwegen.

 

Voordelen

  • Dieselmotoren hebben een lager verbruik. Namelijk zo’n 15% minder dan een gelijkaardig benzinemodel.
  • Ze gaan langer mee en verslijten minder snel omdat ze op een lager toerental rijden. Dit is interessant als u van plan bent om uw auto lang te gebruiken.
  • Ze zijn ideaal voor automobilisten die vaak lange afstanden afleggen (van meer dan 50 km, op snelwegen en buiten de bebouwde kom).

 

Nadelen

  • Dieselmodellen zijn duurder, zowel in aankoop (zo’n € 1000 à € 2000 meer) als in onderhoud.
  • Ze hebben een twintigtal minuten nodig om op temperatuur te komen. Diesels zijn dus minder geschikt voor korte trajecten omdat ze dan meer verbruiken. Ook de onderdelen lijden er meer onder.
  • Ze stoten minder CO2 uit dan een benzinemotor, toch is er meer emissie van fijn stof en stikstof dan bij een benzinemodel. Daarom houden steeds meer steden oude diesels (en heel oude benzineauto’s) uit hun centrum (lage-emissiezones) weg. Deze tendens zal zich doorzetten.
  • De prijs van dieselbrandstof is tegenwoordig hoger dan die van benzine!
  • Een diesel is niet meer zo gegeerd op de tweedehandsmarkt. En de situatie zal waarschijnlijk nog verslechteren als u weet dat de overheid het autopark op lange termijn wil ‘ontdieselen’.

 

Kortom, een dieselauto is interessant als u veel kilometers aflegt over lange trajecten. De wagen is wel duurder in aankoop en onderhoud. Bovendien wordt het binnenkort moeilijker om hem door te verkopen. Anderzijds verslijt hij minder snel en kunt u hem dus langer gebruiken. En ook al is de prijs aan de pomp hoger dan die van benzine, toch legt u met een liter diesel een langere afstand af dan met een liter benzine.

 

3. HYBRIDE

Dat is de ideale keuze als u regelmatig in de stad rijdt waar uw rijstijl afwisselend is (optrekken, remmen, files…).

 

Hoe werkt het? Een hybrideauto heeft twee motoren: een verbrandingsmotor op benzine (soms op diesel) en een elektromotor die wordt gevoed door een batterij. Hij verbruikt elektriciteit bij een lage snelheid en fossiele brandstof als u sneller rijdt. Deze wagen biedt het bijkomende voordeel dat, als hij op benzine rijdt, de elektrische batterij automatisch oplaadt!

 

Voordelen

  • Hybrideauto’s zijn ecologischer. Ze verbruiken immers minder brandstof omdat de elektromotor het indien mogelijk overneemt. U hoeft dus minder vaak te tanken.
  • Ze rijden autonoom op een elektromotor. De batterij laadt volledig automatisch op.
  • Een variant hierop, de plug-inhybrides (oplaadbaar via een stekker in het stopcontact) hebben een groter bereik.
  • Ze zijn ook milieuvriendelijker (minder emissie in de stad en in de file, energiezuiniger) en stiller.
  • De onderhoudskosten zijn beperkt. De elektromotor heeft namelijk geen onderhoud nodig en de verbrandingsmotor wordt minder gebruikt en verslijt dus minder snel.
  • Goed om te weten! Als u bij Ethias kiest voor een hybrideauto (max 100 g CO2/km) geniet u een korting van 20% op de premie van uw BA Auto en/of van uw omnium.

 

Nadelen

  • Hybrideauto’s zijn duurder in aankoop.
  • Er is minder kofferruimte en de auto is zwaarder (door de twee motoren en de batterij).
  • De elektrische batterij bevat zware metalen en die zijn niet goed voor het milieu.
  • Doordat de motor geluidsarm is, zijn hybrideauto’s vaker betrokken bij ongevallen met zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers, skaters...) en dieren.
  • De plug-inmodellen hebben natuurlijk een groter bereik, maar er zijn momenteel nog weinig modellen op de markt.
  • Hybrides zijn niet geschikt om zware aanhangwagens, zoals caravans, te trekken.

 

Samengevat is de hybrideauto perfect voor de stad omdat hij bij lage snelheid elektrisch rijdt. Hij is ecologischer en zuiniger. Buiten de bebouwde kom en over lange afstanden laadt de batterij automatisch op. U hoeft niet te stoppen aan een laadpaal! Zijn prijs daarentegen blijft een belangrijk minpunt, naast het plaatsverlies en de zware metalen in de batterij.

 

4. ELEKTRISCH

Deze auto van de toekomst is nu al interessant, vooral als u in de stad rijdt.

 

Voordelen

  • Elektromotoren stoten geen CO2 of fijn stof uit.
  • Hun prestaties doen niet onder voor een benzine- of dieselmotor.
  • Elektriciteit is goedkoper dan fossiele brandstoffen. De batterij opladen kost dus minder dan uw auto volgooien met benzine of diesel*.
  • U kunt de batterij thuis opladen. U stopt gewoon de bijbehorende laadkabel in een gewoon geaard stopcontact.
  • In sommige shoppingcenters of stadscentra kunt u gratis of zonder abonnement de laadpalen gebruiken.
  • Een elektrische auto is heel geluidsarm! Een pluspunt dus op het vlak van lawaaioverlast en rijcomfort.
  • Hij is ook goedkoper in onderhoud en gebruik.
  • Er komen alsmaar meer modellen op de markt, van de kleine stadsauto tot het luxemodel.
  • De auto trekt heel soepel op en rijdt comfortabel.
  • Hij is ideaal voor korte afstanden, vooral in de stad.
  • U krijgt een fiscaal duwtje in de rug. U betaalt geen of een lage belasting op inverkeerstelling in  onder andere Vlaanderen en Brussel en er is het hoogste fiscale voordeel voor zelfstandigen en bedrijven.
  • Goed om te weten! Als u bij Ethias kiest voor een elektrische auto krijgt u een korting van 30% op de premie van uw BA Auto en/of van uw omnium.

 

 * Ter vergelijking! (Bron: carbu.com, 31.12.2018, Brussel)

Benzine E10      1,285 €/L > 8,995 €/100 km (gemiddeld verbruik van 7 l/100 km)
Diesel B7      1,396 €/L > 9,772 €/100 km (gemiddeld verbruik van 7 l/100 km)
LPG      0,448 €/L > 4,032 €/100 km  (gemiddeld verbruik van 9 l/100 km)
CNG      0,870 €/Kg > 7,83 €/100 km (gemiddeld verbruik van 9 kg/100 km)
Elektriciteit (thuis)    ± 0,25 €/kWh > 5 €/100 km (gemiddeld verbruik van 0,20 kWh/km)

 

Nadelen

  • U moet de batterij telkens opladen. Dat betekent dat u er goed aan doet bij u thuis een laadpunt te installeren, tenzij er zich een bij u in de buurt bevindt.
  • De actieradius van de batterij is beperkt. Na enkele honderden kilometers (afhankelijk van het model) moet u haar opnieuw opladen. Ze is dus beter geschikt voor korte trajecten.
  • Andere minpunten: de oplaadtijd en het huidige gebrek aan laadpunten! Zelfs als het netwerk in de komende jaren geleidelijk uitbreidt, dan nog blijft het aantal openbare laadpalen in België schaars.
  • Vandaag zijn elektrische auto’s nog heel prijzig.
  • Ook al zien we een geleidelijke verandering, toch blijft het aantal modellen beperkt.
  • Toch niet zo milieuvriendelijk! Lithiumbatterijen bevatten giftige zware metalen en elektriciteit wordt hoofdzakelijk opgewekt door kern- en fossiele energie.
  • Omdat ze geluidsarm zijn, zijn ze vaker betrokken bij ongevallen met voetgangers en dieren. Uitkijken dus!

 

Kortom, als u in de stad woont en vooral korte afstanden aflegt, is een elektrische auto een aanrader. Hij trekt onmiddellijk op en is geluidsarm. Zijn grote voordeel? Hij stoot geen CO2 uit en is zuiniger in het gebruik. Anderzijds blijft zijn actieradius beperkt en moet u voldoende oplaadtijd voorzien. Bovendien zijn de laadpunten niet makkelijk te vinden, ook al zijn er steeds meer steden die ze installeren. En tot slot is deze alternatieve auto nog altijd heel duur in aankoop. Het is aan u om uit te maken of hij de investering waard is!

 

5. LPG/CNG (GAS)

Dat is een goede keuze als u minder luchtvervuiling wilt veroorzaken en toch een maximale actieradius wenst.

Lpg (vloeibaar petroleumgas) is een mengsel van butaan en propaan en een product van aardolieraffinage. Vandaag wordt lpg steeds vaker vervangen door cng (aardgas onder druk). Voor cng moet uw auto beschikken over een speciale tank.

 

Voordelen

  • Lpg  is de goedkoopste brandstof aan de pomp. U spaart dus geld uit!
  • Dit systeem is milieuvriendelijker (minder verontreinigende gassen) dan de traditionele brandstoffen.
  • U heeft een groot rijbereik dankzij zijn twee tanks (gas en benzine).
  • Uw wagen rijdt vlotter.
  • U hebt recht op een verlaagde belasting op inverkeerstelling.

 

Nadelen

  • De installatie van een gastank is vrij duur (ongeveer € 2000).
  • Alleen benzineauto’s kunnen op gas rijden.
  • Lpg verbruikt zo’n 10 à 20% meer dan benzine.
  • Plaatsverlies. Twee tanks nemen meer plaats in.
  • De prijs aan de pomp wordt alsmaar minder interessant.
  • Sommige plaatsen (parkings, tunnels, gebouwen,…) zijn verboden voor auto’s die op gas rijden.
  • Het aantal benzinestations met lpg/cng is beperkt, wat best vervelend kan zijn als u uw tank wilt volgooien. De meeste liggen langs de snelweg. Niet eenvoudig als u in een verre uithoek woont! In het buitenland is het aanbod nog beperkter, behalve in Nederland en Duitsland.
  • U moet een bijkomende verkeersbelasting betalen.

 

Kortom, gas is een goede oplossing als u minder wilt verbruiken door een alternatieve, goedkopere brandstof te kiezen. Maar ook als u uw ecologische voetafdruk wilt verkleinen. Toch is  de installatie niet goedkoop en een tankstation vinden dat ook lpg/cng aanbiedt, blijft geen eenvoudige opgave. Gas is bovendien pas interessant als u veel kilometers rijdt.

 

Besluit

Minder dan 15.000 km/jaar? Ga voor benzine. Of kies voor een elektrisch model als het budget minder van tel is.

Tussen 15.000 en 40.000 km/jaar? Als u vooral in de stad rijdt en zelden lange afstanden aflegt, kies dan voor een benzine-, hybride- of elektrische auto. Als u daarentegen bijna altijd de snelweg gebruikt, kan een diesel de moeite waard zijn. Meer dan 40.000 km/jaar? De keuze voor een dieselauto blijft op korte en middellange termijn een weloverwogen keuze.

 

> Benieuwd naar de CO2-uitstoot van alle nieuwe auto’s?

Vergelijk hier de modellen. Deze website geeft u ook per categorie de 20 milieuvriendelijkste auto’s.

 

> Gaat u naar het Autosalon? Deze vragen stelt u zich best vooraf alvorens u zich laat verleiden door de nieuwste modellen in de paleizen van de Heizel.

 

Kent u alle voordelen van een autoverzekering bij Ethias?

Meer info over de Ethias Autoverzekering
Gerelateerde artikels
Vond u dit artikel interessant?
Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimaal surfcomfort te bieden en u aangepaste inhoud en berichten te tonen, zoals reclame die aangepast is aan uw interesses. Door te klikken op de knop 'Verdergaan' aanvaardt u het gebruik van deze cookies. Als u de cookies wenst uit te schakelen, verzoeken wij u de instellingen van uw webbrowser te veranderen.   

Meer info

OK