Een reis annuleren: welke documenten hebt u nodig?

Een reis annuleren: welke documenten hebt u nodig?

Reizen & vrije tijd - 09/01/2019
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email

Image(s) licensed by Ingimage

 

U bent mooi in de aap gelogeerd! U bent plotseling genoodzaakt uw vakantieplannen op te bergen en zit nu opgezadeld met de reeds gemaakte reiskosten. Gelukkig hebt u een Annulatieverzekering afgesloten. Perfect. Maar welke documenten en bewijsstukken moet u nu eigenlijk aan Ethias bezorgen om al uw annulatiekosten terugbetaald te krijgen? Maak u geen zorgen, we leggen alles tot in de puntjes uit.

 

Geheugensteuntje: in welke gevallen kunt u uw reis annuleren?

Er zijn tal van redenen die ertoe kunnen leiden dat u een reis moet annuleren. Welke redenen worden geaccepteerd door uw Reisannuleringsverzekering van Ethias? Een kort overzicht:

 

  • Om medische redenen: ziekte of ongeval, vroegtijdige bevalling, overlijden ...
  • Om familiale redenen: tweede zit van zoonlief, maar ook een feitelijke scheiding, echtscheiding, overlijden van een naast familielid ...
  • Om professionele redenen: ontslag, onverwachte intrekking van uw verlof door uw werkgever naar aanleiding van een vervanging ...
  • Om administratieve redenen: diefstal van identiteitspapieren, oproeping als jurylid in een rechtszaak ...
  • Door onvoorziene omstandigheden: totale immobilisatie van uw wagen binnen de 48 uur vóór uw vertrek, bijvoorbeeld als gevolg van een verkeersongeval.

 

>   Andere voorbeelden van geldige redenen om een reis te annuleren? Lees ons uitgebreid artikel over dit onderwerp of onze gedetailleerde informatiefiche.

 

>   Situaties waarin Ethias niet tussenkomt? Bekijk het overzicht.

 

Hoe annuleert u uw reis volgens de regels van de kunst?

U moet om een van de bovenstaande redenen uw romantische droomvakantie op een afgelegen paradijselijk eilandje annuleren? Blijf dan niet bij de pakken zitten. Tijd voor actie! Hier zetten we alle stappen voor u op een rijtje

 

Welke documenten moet u bij uw aanvraag tot tussenkomst voegen?

 

  • Om te beginnen, de originele factuur van alle gedane reserveringen: reis, vlucht, hotel, verblijf ... Het doet er niet toe of u deze factuur al volledig of gedeeltelijk hebt betaald.
  • Het bewijs van betaling: bankbewijs, overzicht van de transacties met uw creditcard, ontvangstbewijs van het reisagentschap ...
  • Het bewijs van de annuleringsaanvraag en het bewijs van de annuleringskosten: beide documenten moet u aanvragen bij het reisbureau, de vliegmaatschappij of een andere boekingsorganisatie.
  • Het (de) bewijsstuk(ken) waaruit de noodzaak blijkt om uw reis te annuleren: medisch attest, echtscheidingsaanvraag, ontslagbrief, overlijdensakte, visumweigering, verklaring van diefstal identiteitspapieren, officiële oproepingsbrief, vaststelling auto-ongeval, getuigschrift tweede zit ...
  • En natuurlijk voegt u ook uw aangifteformulier van het schadegeval en alle gegevens toe die nuttig zijn voor de afhandeling van uw dossier: contractnummer, naam en voornaam, bankrekeningnummer ...

 

Ziezo, met deze documenten is uw dossier volledig rond en klaar om opgestuurd en ongetwijfeld ook goedgekeurd te worden. Genoeg om de teleurstelling van die gemiste droomreis waar u al zo lang naar uitkeek hopelijk een beetje te verzachten. Want uitstel is geen afstel!

 

Vond u dit artikel interessant?
Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimaal surfcomfort te bieden en u aangepaste inhoud en berichten te tonen, zoals reclame die aangepast is aan uw interesses. Door te klikken op de knop 'Verdergaan' aanvaardt u het gebruik van deze cookies. Als u de cookies wenst uit te schakelen, verzoeken wij u de instellingen van uw webbrowser te veranderen.   

Meer info

OK