Bestolen in het buitenland? Dit is wat u moet doen!

Bestolen in het buitenland? Dit is wat u moet doen!
Image(s) licensed by Ingram Image
Op vakantie gaan, betekent even zorgeloos genieten. Maar blijf wel waakzaam, want zakkenrollers en gauwdieven liggen immers altijd op de loer. Zodra u even niet oplet, slaan ze toe. Werd u bestolen in het buitenland? Met deze tips beperkt u de schade.
IDENTITEITSKAART OF PASPOORT GESTOLEN
Docstop 0800 2123 2123
  1. Bel meteen naar DOC STOP.

Binnen een paar minuten is uw document geblokkeerd. Zo vermijdt u dat de dader misbruik maakt van uw identiteit. Let wel op: met DOC STOP blokkeert u alleen Belgische identiteitsdocumenten.

 

2.Geef de diefstal aan bij het dichtstbijzijnde politiekantoor en vraag ook zeker een kopie van het proces-verbaal: u hebt het nodig om een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen bij uw gemeente.

 

3.Hebt u uw identiteitspapieren nodig om naar België terug te keren? Ga naar het consulaat of de ambassade van uw land. Als er geen ambassade of consulaat van uw eigen land is, ga dan naar eentje van een ander EU-land. Neem het proces-verbaal van de politie en twee pasfoto's mee om een vrijgeleide te bekomen. Opgelet: sommige luchtvaartmaatschappijen aanvaarden dit document niet altijd, dus informeer goed vooraf.

 

4. Zodra u weer thuis bent, kunt u uw nieuwe identiteitskaart (of paspoort) aanvragen bij de gemeente.

 

Neem voor uw vertrek foto's van al uw documenten en stuur de foto's per e-mail naar uzelf, samen met uw rijksregisternummer. Bewaar ze ook op Google Drive of in de cloud. Zo maakt u het werk van de politie en het consulaateen stuk makkelijker!

VERVOERBEWIJS GESTOLEN
  1. Zijn uw vervoerbewijzen of uw boekingsdocumenten voor uw hotel, een transfer of een uitstapje gestolen? Ook hier laat u maar beter de bevestigingsmails of een kopie van de documenten in uw mailbox staan. Zo kunt u ze op uw smartphone aan het betrokken personeel tonen. Meestal volstaat dat ook wel. Houd er wel rekening mee dat sommige vervoermaatschappijen u extra kosten aanrekenen om uw instapkaart opnieuw af te drukken.
  2. In het ergste geval moet u een nieuw ticket kopen.

       

Sloot u een Ethias Assistance af? Dan helpen wij u uit de nood!

We bezorgen u de vervoerbewijzen die u nodig hebt, in ruil voor de

ondertekening van een schuldbekentenis. Handig als u geen geld meer

op uw kredietkaart hebt! Zodra u weer thuis bent, betaalt u Ethias

terug.

 

RIJBEWIJS GESTOLEN
  1. Doe aangifte van diefstal bij de lokale politie en vraag een kopie van het proces-verbaal. Zorg dat u online ook een kopie van uw rijbewijs bewaart. Sla die kopie bijvoorbeeld op in uw persoonlijke mailbox.
  2. Geef de diefstal aan bij uw consulaat of ambassade ter plaatse. Het consulaat of de ambassade neemt dan contact op met uw gemeente om na te gaan of uw rijbewijs nog geldig is.
  3. Op basis van de informatie die ze krijgt van het consulaat, zal de lokale politie u al dan niet een voorlopig document bezorgen. Hiermee gaat u tijdens een beperkte periode in uw vakantieland de weg op. Opgelet: dat voorlopige document wordt niet altijd erkend in de andere landen, zelfs niet binnen de EU! Misschien een probleem als u verschillende landen moet doorkruisen tijdens uw reis? Meer info vindt u hier.
  4. Vraag een nieuw rijbewijs in uw thuisgemeente zodra u weer in België bent.
BETAALKAART GESTOLEN
Card Stop 070 344 344
1. Bel onmiddellijk naar CARD STOP om uw Bancontact-/Mister Cash- of kredietkaart te blokkeren.

Let op: CARD STOP vraagt u heel wat informatie. Zorg dus dat u alle nodige gegevens

bij de hand hebt voor u belt. Helemaal makkelijk wordt het wanneer u alle informatie (of een kopie van uw kaarten) bewaarde in uw mailbox of in de cloud. Goed om weten:

CARD STOP verstuurt een nieuwe bankkaart en een nieuwe geheime code naar u thuis.

2. Dien klacht in bij de lokale politie om uw schadegeval te bewijzen, ook als de kans klein is dat ze uw kaarten of portefeuille nog terugvinden.

Sloot u een Ethias Assistance af? Dan kan Ethias u tot 2.000 euro voorschieten. Als u zo'n voorschot wilt, moet u de diefstal aangeven bij de politie, een schuldbekentenis ondertekenen en een waarborg bezorgen.

BAGAGE GESTOLEN OF VERLOREN
Bestolen in het buitenland? Dit is wat u moet doen!

1.Ga naar de balie van de bagagedienst of naar het kantoor van de vervoermaatschappij om te melden dat uw bagage verdwenen is en vraag een ontvangstbewijs van uw aangifte. Doorgaans is de bagage binnen de 48 uur terecht en wordt ze u zonder extra kosten terugbezorgd. Oef!

2.Sommige luchtvaartmaatschappijen helpen u alvast uit de nood met wat basisspullen. Na 21 dagen wordt uw bagage als verloren verklaard. Dan pas kunt u een schadevergoeding vragen bij uw vervoermaatschappij.

 

Sloot u Ethias Assistance af? Dan mag u iemand vragen om een koffer met spullen te vullen. Wij bezorgen u die koffer dan op onze kosten.

VOERTUIG GESTOLEN

1. Doe onmiddellijk aangifte van diefstal bij de lokale politie. Al was het maar om na te gaan of uw voertuig niet werd weggesleept! In de Europese Unie belt u naar het nummer 112.

2. Gaat het om uw eigen voertuig?

U hebt een omniumverzekering met diefstalwaarborg? Geef uw schadegeval dan zo snel mogelijk aan bij uw verzekeraar en bezorg hem het proces-verbaal van de politie om een schadevergoeding te krijgen.

 

Wist u dit al? Als uw voertuig in (geografisch) Europa wordt gestolen, dan neemt uw Ethias Assistance Car & Family de repatriëring op zich. We brengen uw gezin tot bij u thuis of regelen het vervoer tot uw bestemming. Wordt uw voertuig na uw vertrek teruggevonden en is rijden nog mogelijk? Dan organiseert en betaalt Ethias uw verplaatsing om uw voertuig op te halen. Is rijden niet meer mogelijk? Dan zorgt Ethias voor de repatriëring. Sloot u een Ethias Assistance Car & Family Plus af? Dan ontvangt u ook nog een vervangwagen voor vijf dagen.

 

3. Gaat het om een huurwagen?

Neem zo snel mogelijk contact op met de verhuurder. Controleer ook de clausules in uw huurcontract. In het beste geval betaalt u niets of alleen de vrijstelling. Nam u geen bescherming tegen diefstal? Dan zult u het voertuig moeten terugbetalen ... Ai!

 

PERSOONLIJKE SPULLEN GESTOLEN

1.Ook hier is het eerste wat u moet doen een aangifte van diefstal bij het dichtstbijzijnde politiekantoor. Geef een zo nauwkeurig mogelijke omschrijving van wat er gestolen is (merk, model enz.).

2.Smartphone gestolen? Bel naar uw operator om uw simkaart en uw toestel te blokkeren. Opgelet: hiervoor hebt u het IMEI-nummer nodig. Kent u dat nummer niet? Toets dan *#06# in op uw toestel. Bewaar het IMEI-nummer zorgvuldig op een plek waar u het gemakkelijk terugvindt. Wist u dat er apps bestaan zoals Where's my Droid  of Find my phone  waarmee u de locatie van uw toestel terugvindt?

 

Sloot u een Digital Omnium af bij Ethias voor uw computers, tablets en smartphones?

OPLETTEN GEBLAZEN!
Geen onaangename verrassingen op vakantie? Een goede raad: houd uw spullen in de gaten of bewaar ze in de kluis van uw hotelkamer. Goede reis!
Vond u dit artikel nuttig?
Bedankt voor uw antwoord.