
Binnen een paar minuten is uw document geblokkeerd. Zo vermijdt u dat de dader misbruik maakt van uw identiteit. Let wel op: met DOC STOP blokkeert u alleen Belgische identiteitsdocumenten.
2.Geef de diefstal aan bij het dichtstbijzijnde politiekantoor en vraag ook zeker een kopie van het proces-verbaal: u hebt het nodig om een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen bij uw gemeente.
3.Hebt u uw identiteitspapieren nodig om naar België terug te keren? Ga naar het consulaat of de ambassade van uw land. Als er geen ambassade of consulaat van uw eigen land is, ga dan naar eentje van een ander EU-land. Neem het proces-verbaal van de politie en twee pasfoto's mee om een vrijgeleide te bekomen. Opgelet: sommige luchtvaartmaatschappijen aanvaarden dit document niet altijd, dus informeer goed vooraf.
4. Zodra u weer thuis bent, kunt u uw nieuwe identiteitskaart (of paspoort) aanvragen bij de gemeente.
Neem voor uw vertrek foto's van al uw documenten en stuur de foto's per e-mail naar uzelf, samen met uw rijksregisternummer. Bewaar ze ook op Google Drive of in de cloud. Zo maakt u het werk van de politie en het consulaateen stuk makkelijker!
Sloot u een Ethias Assistance af? Dan helpen wij u uit de nood!
We bezorgen u de vervoerbewijzen die u nodig hebt, in ruil voor de
ondertekening van een schuldbekentenis. Handig als u geen geld meer
op uw kredietkaart hebt! Zodra u weer thuis bent, betaalt u Ethias
terug.
Let op: CARD STOP vraagt u heel wat informatie. Zorg dus dat u alle nodige gegevens
bij de hand hebt voor u belt. Helemaal makkelijk wordt het wanneer u alle informatie (of een kopie van uw kaarten) bewaarde in uw mailbox of in de cloud. Goed om weten:
CARD STOP verstuurt een nieuwe bankkaart en een nieuwe geheime code naar u thuis.
2. Dien klacht in bij de lokale politie om uw schadegeval te bewijzen, ook als de kans klein is dat ze uw kaarten of portefeuille nog terugvinden.
Sloot u een Ethias Assistance af? Dan kan Ethias u tot 2.000 euro voorschieten. Als u zo'n voorschot wilt, moet u de diefstal aangeven bij de politie, een schuldbekentenis ondertekenen en een waarborg bezorgen.
1.Ga naar de balie van de bagagedienst of naar het kantoor van de vervoermaatschappij om te melden dat uw bagage verdwenen is en vraag een ontvangstbewijs van uw aangifte. Doorgaans is de bagage binnen de 48 uur terecht en wordt ze u zonder extra kosten terugbezorgd. Oef!
2.Sommige luchtvaartmaatschappijen helpen u alvast uit de nood met wat basisspullen. Na 21 dagen wordt uw bagage als verloren verklaard. Dan pas kunt u een schadevergoeding vragen bij uw vervoermaatschappij.
Sloot u Ethias Assistance af? Dan mag u iemand vragen om een koffer met spullen te vullen. Wij bezorgen u die koffer dan op onze kosten.
1. Doe onmiddellijk aangifte van diefstal bij de lokale politie. Al was het maar om na te gaan of uw voertuig niet werd weggesleept! In de Europese Unie belt u naar het nummer 112.
2. Gaat het om uw eigen voertuig?
U hebt een omniumverzekering met diefstalwaarborg? Geef uw schadegeval dan zo snel mogelijk aan bij uw verzekeraar en bezorg hem het proces-verbaal van de politie om een schadevergoeding te krijgen.
Wist u dit al? Als uw voertuig in (geografisch) Europa wordt gestolen, dan neemt uw Ethias Assistance Car & Family de repatriëring op zich. We brengen uw gezin tot bij u thuis of regelen het vervoer tot uw bestemming. Wordt uw voertuig na uw vertrek teruggevonden en is rijden nog mogelijk? Dan organiseert en betaalt Ethias uw verplaatsing om uw voertuig op te halen. Is rijden niet meer mogelijk? Dan zorgt Ethias voor de repatriëring. Sloot u een Ethias Assistance Car & Family Plus af? Dan ontvangt u ook nog een vervangwagen voor vijf dagen.
3. Gaat het om een huurwagen?
Neem zo snel mogelijk contact op met de verhuurder. Controleer ook de clausules in uw huurcontract. In het beste geval betaalt u niets of alleen de vrijstelling. Nam u geen bescherming tegen diefstal? Dan zult u het voertuig moeten terugbetalen ... Ai!
1.Ook hier is het eerste wat u moet doen een aangifte van diefstal bij het dichtstbijzijnde politiekantoor. Geef een zo nauwkeurig mogelijke omschrijving van wat er gestolen is (merk, model enz.).
2.Smartphone gestolen? Bel naar uw operator om uw simkaart en uw toestel te blokkeren. Opgelet: hiervoor hebt u het IMEI-nummer nodig. Kent u dat nummer niet? Toets dan *#06# in op uw toestel. Bewaar het IMEI-nummer zorgvuldig op een plek waar u het gemakkelijk terugvindt. Wist u dat er apps bestaan zoals Where's my Droid of Find my phone waarmee u de locatie van uw toestel terugvindt?
Sloot u een Digital Omnium af bij Ethias voor uw computers, tablets en smartphones?