011 28 28 00
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
Geboortedatum komt niet overeen.
Indien foutief ingegeven, moet u dit corrigeren.
Indien u een offerte wilt maken voor een andere persoon, contacteer dan ons Contactcenter Leven: 011 28 27 40 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur en zaterdag van 8.30 tot 12.30 uur).
De premie van de Home Emergency dient u via overschrijving te betalen.
U ontvangt hiervoor de factuur per post.
Fout op de pagina!
Probeer nogmaals vanaf de homepagina ethias.be (eventueel uw browsergeschiedenis en cookies wissen).
Indien dit probleem zich blijft voortdoen, stuur dan een korte omschrijving naar g-internet@ethias.be.
U ontvangt binnen de 24 uur een bevestiging van uw betaling via e-mail.
Uw contract is correct afgesloten. U ontvangt dit via e-mail samen met de factuur.
U bent verzekerd van zodra wij uw betaling hebben ontvangen (of vanaf de datum die u hebt opgegeven indien deze na de betaling valt).
Op basis van de ingevulde gegevens kunnen wij uw contractaanvraanvraag niet bevestigen.
We zullen uw dossier nakijken en informeren u zo snel mogelijk hierover.
We kunnen niet bepalen dat u of een gezinslid reeds een Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
Als dit juist is, gelieve verder te gaan aan het basistarief.
Als dit niet juist is, bel naar 011 28 29 97 om de persoon door te geven die deel uitmaakt van uw gezin en reeds een individuele Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
U wenst zich bij Ethias te verzekeren ?
Wij kunnen u hierbij helpen !
1. U vraagt online een contract aan*;
2. Wij sturen u uw contract samen met een opzegbrief om het oude contract op te zeggen;
3. Ofwel stuurt u deze opzegbrief aangetekend naar uw vroegere maatschappij, ofwel stuurt u hem naar ons en doen wij verder het nodige voor de aangetekende verzending ervan (zonder kosten voor u).
Regels die moeten worden nageleefd:
- uw vroegere maatschappij moet de opzegbrief ten minste drie maanden voor de vervaldag van het desbetreffende contract ontvangen;
- indien u uw premie in schijven betaalt, moet u enkel rekening houden met de hoofdvervaldag van uw contract;
- de opzegbrief moet worden opgesteld door de titularis van het contract en moet het adres van de maatschappij, het contractnummer, de vervaldag alsook de volledige gegevens van de titularis van het contract bevatten.
* In geval van onderschrijving in een van onze kantoren of via ons Contactcenter kunnen deze stappen worden uitgevoerd op eenvoudige aanvraag bij uw adviseur.
De bevestiging van de contractafsluiting impliceert de aanvaarding ervan door de internaut, in zijn geheel en tegen de aangegeven prijs. Deze bevestiging geldt als handtekening en als uitdrukkelijke aanvaarding van alle gestelde handelingen op de website.
Zowel de verzekeringnemer als de verzekeraar kan de overeenkomst zonder boete en zonder motivering opzeggen per aangetekende brief binnen een termijn van 14 kalenderdagen. Deze termijn begint te lopen vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst, of vanaf de dag waarop de verzekeringnemer de contractvoorwaarden en de precontractuele informatie op een duurzame drager heeft ontvangen, indien dit later is. De opzegging die uitgaat van de verzekeringnemer treedt in werking op het ogenblik van de kennisgeving, deze die uitgaat van de verzekeraar acht dagen na de kennisgeving ervan. In geval van het inroepen van dit verzakingsrecht voor een overeenkomst die met toestemming van de verzekeringnemer vervroegd in voege is gegaan, is de verzekeringnemer gehouden tot betaling van de premie in verhouding tot de periode gedurende welke er dekking werd verleend. Dit is de vergoeding voor reeds verstrekte diensten.
Betaal onmiddellijk
011 28 28 01
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
Op basis van de ingevulde gegevens kunnen wij uw contractaanvraanvraag niet bevestigen.
We zullen uw dossier nakijken en informeren u zo snel mogelijk hierover.
011 28 28 01
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
011 28 28 00
Ma - Vr : 8 tot 20u
Zaterdag: 8.30 tot 12.30u
Geboortedatum komt niet overeen.
Indien foutief ingegeven, moet u dit corrigeren.
Indien u een offerte wilt maken voor een andere persoon, contacteer dan ons Contactcenter Leven: 011 28 27 40 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 20 uur en zaterdag van 8.30 tot 12.30 uur).
Betaal onmiddellijk
U ontvangt binnen de 24 uur een bevestiging van uw betaling via e-mail.
Uw contract is correct afgesloten. U ontvangt dit via e-mail samen met de factuur.
U bent verzekerd van zodra wij uw betaling hebben ontvangen (of vanaf de datum die u hebt opgegeven indien deze na de betaling valt).
U wenst zich bij Ethias te verzekeren ?
Wij kunnen u hierbij helpen !
1. U vraagt online een contract aan*;
2. Wij sturen u uw contract samen met een opzegbrief om het oude contract op te zeggen;
3. Ofwel stuurt u deze opzegbrief aangetekend naar uw vroegere maatschappij, ofwel stuurt u hem naar ons en doen wij verder het nodige voor de aangetekende verzending ervan (zonder kosten voor u).
Regels die moeten worden nageleefd:
- uw vroegere maatschappij moet de opzegbrief ten minste drie maanden voor de vervaldag van het desbetreffende contract ontvangen;
- indien u uw premie in schijven betaalt, moet u enkel rekening houden met de hoofdvervaldag van uw contract;
- de opzegbrief moet worden opgesteld door de titularis van het contract en moet het adres van de maatschappij, het contractnummer, de vervaldag alsook de volledige gegevens van de titularis van het contract bevatten.
* In geval van onderschrijving in een van onze kantoren of via ons Contactcenter kunnen deze stappen worden uitgevoerd op eenvoudige aanvraag bij uw adviseur.
De bevestiging van de contractafsluiting impliceert de aanvaarding ervan door de internaut, in zijn geheel en tegen de aangegeven prijs. Deze bevestiging geldt als handtekening en als uitdrukkelijke aanvaarding van alle gestelde handelingen op de website.
Zowel de verzekeringnemer als de verzekeraar kan de overeenkomst zonder boete en zonder motivering opzeggen per aangetekende brief binnen een termijn van 14 kalenderdagen. Deze termijn begint te lopen vanaf de dag van het sluiten van de overeenkomst, of vanaf de dag waarop de verzekeringnemer de contractvoorwaarden en de precontractuele informatie op een duurzame drager heeft ontvangen, indien dit later is. De opzegging die uitgaat van de verzekeringnemer treedt in werking op het ogenblik van de kennisgeving, deze die uitgaat van de verzekeraar acht dagen na de kennisgeving ervan. In geval van het inroepen van dit verzakingsrecht voor een overeenkomst die met toestemming van de verzekeringnemer vervroegd in voege is gegaan, is de verzekeringnemer gehouden tot betaling van de premie in verhouding tot de periode gedurende welke er dekking werd verleend. Dit is de vergoeding voor reeds verstrekte diensten.
Fout op de pagina!
Probeer nogmaals vanaf de homepagina ethias.be (eventueel uw browsergeschiedenis en cookies wissen).
Indien dit probleem zich blijft voortdoen, stuur dan een korte omschrijving naar g-internet@ethias.be.
De premie van de Home Emergency dient u via overschrijving te betalen.
U ontvangt hiervoor de factuur per post.
We kunnen niet bepalen dat u of een gezinslid reeds een Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
Als dit juist is, gelieve verder te gaan aan het basistarief.
Als dit niet juist is, bel naar 011 28 29 97 om de persoon door te geven die deel uitmaakt van uw gezin en reeds een individuele Auto- of Woningverzekering heeft bij Ethias.
NA DE ONDERTEKENING
NA DE ONDERTEKENING
Hoera, het huurcontract is ondertekend! U bent klaar om het gezellig te maken in uw nieuwe optrekje. Maar hoe gaat het verder met uw huisbaas? Verhuizing, werken en reparaties, indexering, opzeg van het huurcontract ... Wij schijnen er ons licht op!
Neem de teugels van uw verhuizing in handen
De grote dag nadert met rasse schreden! Uw todo-lijst is nog eindeloos lang: alles inpakken, vrienden of een verhuisbedrijf inschakelen, de straatborden reserveren om voor de deur parkeerplaats voor de verhuiswagen vrij te houden (op beide adressen!), zo nodig verlof nemen, de abonnementen overzetten (internet, tv, telefoon, kranten, …), de tellers openen/sluiten (elektriciteit, water, gas, …), de woning poetsen en de laatste reparaties uitvoeren voor u de plaatsbeschrijving weer opmaakt, de diepvriezer ontdooien, ... U zult zich niet vervelen!
> Hebt u aan alles gedacht? Controleer het hier.
> Laten uw vrienden u twee dagen vóór de verhuizing in de steek?
Vraag een jobber om hulp!
> Sneuvelde er tijdens de verhuizing een raam? Ai!
Gelukkig sloot u een huurdersverzekering af.
> Wie moet u op de hoogte brengen van uw adreswijziging? Uw gemeente (profiteer ervan om meteen ook uw bewonerskaart aan te vragen om parkeerboetes te voorkomen), uw bank, uw werkgever, uw energie-, water- en telecomleveranciers, de diensten waarop u bent geabonneerd enz. Hier vindt u een lijst.
> Laat uw post nasturen, wat gemakkelijk kan met bpost!
Andere tips & tricks!
> Hoe geeft u uw nieuwe thuis een mooi likje verf? Volg deze 5 stappen.
> Hoe geeft u een geslaagde housewarmingparty en breekt u het ijs met uw buren?
Laat u hier inspireren.
Indexeren gebeurt niet systematisch
Ieder jaar kan uw huisbaas beslissen om uw huurprijs te indexeren om hem op de stijgende levenskosten af te stemmen. Dat mag hij doen als het huurcontract werd geregistreerd. Weet ook dat de indexering geen verplichting is. Er zijn eigenaars die de huurprijs liever niet verhogen, uit schrik goede huurders te verliezen.
Hoe gebeurt de indexering? Op de verjaardag van uw huurcontract moet uw huisbaas u schriftelijk informeren over de indexering van de huurprijs, met vermelding van het nieuwe, aangepaste bedrag. Heeft uw huisbaas zijn brief te laat verstuurd? Hij heeft nog steeds het recht om een indexering te eisen. Ook voor de vorige maanden die al geïndexeerd hadden moeten zijn? Ja, maar hij mag niet meer dan 3 maanden teruggaan.
> Wat wordt het bedrag van uw geïndexeerde huurprijs?
Gebruik deze calculator.
Schade en reparaties: wie betaalt wat?
Een verwarmingsketel die het liet afweten, verstopte leidingen, een toilet dat blijft doorlopen, een gebroken tegel? Wie moet dit repareren en wie betaalt de rekening? Simpel samengevat zijn de grote reparaties voor de huisbaas en de kleine voor de huurder.
> Wat zijn de rechten en plichten van iedere partij?
Lees ons verhelderende artikel over dit onderwerp.
> Nuttig weetje: in bepaalde gevallen kunt u voor schade en reparaties uw huurdersverzekering aanspreken. Bijvoorbeeld wanneer u verstrooid was en vergat de kraan van het bad dicht te draaien.
> Uw huisbaas wil de verwarmingsketel die niet meer aan de normen voldoet, niet vervangen? Dan is er maar één oplossing: het gerecht inschakelen. Richt u eerst tot de vrederechter in een poging tot een minnelijke schikking te komen. Dat is gratis. De ruzie gaat van kwaad naar erger en iedereen blijft bij zijn standpunt? Dan zit er niets anders op dan naar de rechtbank te stappen. Maar hou er dan wel rekening mee dat de factuur gepeperd kan zijn!
Bang dat u de huur niet kunt betalen?
U werd ontslagen of moest onvoorziene, zware facturen betalen ... Het gevolg? U loopt achter met de betaling van de huur. Laat de situatie niet uit de hand lopen: neem zo snel mogelijk contact op met uw huisbaas en leg de situatie uit in de hoop tot een akkoord te komen. Bijvoorbeeld een tijdelijke verlaging van de huurprijs of een gespreide betaling. Heeft uw huisbaas daar niet veel begrip voor? Misschien kan hij de huurwaarborg gebruiken om een deel van de onbetaalde huur terug te vorderen. Of misschien klopt hij wel aan bij het vredegerecht of meteen bij de rechtbank om een stopzetting van het huurcontract en uw uitzetting te eisen.
> Wat is de procedure in het geval van een huurconflict?
Ga naar deze website.
Het huurcontract opzeggen: wat zijn de regels?
Voor klassieke huurcontracten is de regel eenvoudig: de huur opzeggen moet schriftelijk gebeuren, met een vooropzeg van 3 maanden voor de huurder en 6 maanden voor de eigenaar. Ook nuttig om te weten: de vooropzeg gaat pas in op de 1e dag van de volgende maand. Let tot slot ook op met vertrekvergoedingen als u binnen de 3 eerste jaren uit uw huurwoning trekt.
We vertellen er hier meer over.
Voor kortlopende huurcontracten (max. 1 jaar) bepaalt de nieuwe hervorming dat u het huurcontract vóór de einddatum kunt verbreken mits een vooropzeg van 3 maanden en een schadevergoeding van 1 maand.
Deelt u de huur met iemand anders? Dan is er voor u ook nieuws! U moet gewoon de verhuurder 2 maanden vooraf vertellen dat u vertrekt. U hoeft geen schadevergoeding te betalen, maar u moet wel een kandidaat vinden om uw kamer over te nemen. De andere huurders moeten de nieuwe huurder wel goedkeuren.
Op kot? In Brussel kunt u uw huurcontract vroegtijdig verbreken, zolang u een opzegtermijn van 2 maanden respecteert. En dat zonder schadevergoeding! In Wallonië geldt ook een opzegtermijn van 2 maanden, maar niet na 15 maart om de zomermaanden niet te moeten betalen! Bovendien moet u een schadevergoeding van 3 maanden huur betalen. Maar wees gerust: de wet maakt ook uitzonderingen. Lees ons artikel hierover.
---
> Meer info over huren?
Raadpleeg de website van Wikifin.
> Vragen over de hervorming van de huurwetgeving in Brussel?
Deze brochure legt het haarfijn uit.
> De hervorming van de huurwetgeving 2018 in Wallonië?
U vindt alle details hier.