fr

Talrijke solidariteitsbetuigingen na de overstromingen

De COVID-pandemie is nog niet voorbij of de Belgische bevolking heeft alweer af te rekenen met een grote beproeving. De overstromingen laten een spoor van vernieling achter en de ontreddering is groot bij de getroffen gezinnen en bedrijven.

Onze topprioriteit is de behandeling van de schadedossiers als gevolg van het noodweer. De medewerkers van Ethias zetten zich 7 dagen op 7 in voor onze verzekerden. Onze websites B2C- en B2B werden bijgewerkt om antwoord te geven op de meest gestelde vragen.

Onze mobiele crisiscentra gingen naar onze verzekerden

Van 19 tot en met 30 juli reden onze mobiele crisiscentra, uitgerust met een internetverbinding, naar de zwaarst getroffen steden en gemeenten om te helpen bij het indienen van de schadedossiers en de behandeling ervan te versnellen.

Automatisch voorschot voor dringende uitgaven ...

Om de eerste financiële zorgen van de gezinnen op te vangen, krijgen onze particuliere verzekerden automatisch 1.500 euro uitgekeerd bij de opening van een schadedossier voor woningen die door de overstromingen zijn getroffen.

Solidariteitsbarbecues georganiseerd door de Personeelsvereniging

Onze collega’s hebben hun steentje bijgedragen en boden van 24 tot 30 juli solidariteitsbarbecues aan om de getroffen bevolking en vrijwilligers een troostrijke pauze te bieden.

Ethias steunt de vzw Le Panier Solidaire bij de coördinatie van de verdeling van voedselpakketten in Luik

De vzw Le Panier Solidaire verdeelt voedselpakketten onder de meest behoeftigen. Ethias zal de vzw financieel steunen bij de aankoop van een voertuig voor de levering van levensmiddelen en bij de aankoop van een koelkast voor het Maison de la Laïcité in Angleur, dat onder water is komen te staan.

De vzw haalt in de regio Luik etenswaar op en bezorgt die aan een heel wat verenigingen die voedsel verdelen onder de minderbedeelden.

De vzw Formidable en Flora by Ethias bieden een gratis mobiele wasserij

De vzw Formidable heeft, in samenwerking met Flora by Ethias, een "mobiele wasbeurt" gratis ter beschikking gesteld van de slachtoffers van rampen in de gemeenten Chaudfontaine en Vaux-sous-Chèvremont.

 

Flora by Ethias richt een ontmoetingscentrum in voor de getroffenen van de overstromingen

Flora, het 100% digitale filiaal van Ethias, heeft de handen ineengeslagen met de gemeente Chaudfontaine en helpt bij de inrichting van een containerruimte tot ontmoetingscentrum in Vaux, het dorp met de tijdelijke containerwoningen. Dit centrum staat sinds 15 december voor 6 maanden ter beschikking van de getroffenen.

Psychologische ondersteuning

Uitzonderlijke crisissituaties zoals deze kunnen slachtoffers tot wanhoop drijven. Daarom bieden wij, bij de opening van het schadedossier, psychologische ondersteuning aan voor klanten die er nood aan hebben. Het verzoek wordt overgemaakt aan Ethias Services die het vertrouwelijk behandelt. Er wordt aan de plaatselijke overheden ook psychologische ondersteuning aangeboden voor de mensen die getroffen zijn door sterfgevallen.

App4you, ons digitaal solidariteitsplatform

App4you werd bijgewerkt om kleding of dekens in te zamelen, te helpen bij het schoonmaken, pompen uit te lenen om kelders watervrij te maken of voedsel te doneren...  Vanaf het begin van de crisis hebben wij een eerste solidariteitsoproep gedaan om vrijwilligers in contact te brengen met de slachtoffers.

Nog sneller overstromingsdossiers afhandelen

Directe Expertise

Klanten wiens claim niet noodzakelijk een bezoek van een schaderegelaar ter plaatse vereist zijn uitgenodigd om deel te nemen aan een Directe Expertise dag. Deze dagen kunnen onder meer plaatsvinden in één van onze regionale kantoren.

Dat is direct en in 30 minuten een schadedossier afronden:

  • Onze klant komt langs met een volledig dossier (ter herinnering, het dossier moet de volgende elementen bevatten: een gedetailleerde lijst van de beschadigde goederen, foto's van de schade, bewijs van aankoop)
  • De expertise vindt plaats en de schaderegeling wordt afgerond, samen met de Ethias-beheerder en de expert;
  • De schadevergoeding wordt betaald;
  • Het dossier is afgerond; 
  • & onze verzekerde kan opgelucht vertrekken.  

Offertefabriek

Dankzij haar netwerk als verzekeraar kon Ethias de afgifte van reparatie-ramingen vergemakkelijken via een "Offertefabriek". Die heeft als doel slachtoffers en herstellers met elkaar in contact te brengen en zo de voortgang van hun dossier mogelijk te maken.

Hulpacties georganiseerd door Ethias-klanten met een verzekering 'Arbeidsongevallen' en/of 'Burgerlijke Aansprakelijkheid

Ethias biedt een gratis dekking ‘Burgerlijke Aansprakelijkheid’ en ‘Lichamelijke Ongevallen’ aan voor vrijwilligers, betrokken bij de hulpacties voor de slachtoffers van de overstromingen van de afgelopen weken die worden georganiseerd door Provincies, Steden en Gemeenten, OCMW's, Politiezones, Hulpverleningszones, Sociale huisvestingsmaatschappijen, Jeugdbewegingen en Rode Kruis​​​​​​​.

Hulp bij het bestellen van nieuwe huishoudtoestellen

Van 4 tot 31 augustus werkt Ethias samen met de winkelketens Exellent, Expert en Selexion om beschadigde huishoudtoestellen snel te helpen vervangen.

Een dertigtal winkels staan klaar om snel op verzoeken te reageren.

Dankzij deze samenwerking genieten onze verzekerden van voordelige voorwaarden en vooral van persoonlijk advies en begeleiding bij de aankoop van hun beschadigde goederen. Wij garanderen ook een diagnose bij u thuis en een snelle levering.


Zoals jullie merken, hebben we geen moeite gespaard. Wij zullen onze verzekerden en, meer in het algemeen, de Belgische bevolking blijven helpen. Ethias gaat deze uitdaging aan en staat aan de zijde van haar klanten.

Om onze website optimaal op uw beeldscherm te kunnen weergeven raden wij u aan een meer recente versie van uw browser te gebruiken.
Mozilla Firefox, Google Chrome ou Internet Explorer