fr

Technologische innovatie ter preventie van dodehoekongevallen

De gevaren waarmee zwakke weggebruikers worden geconfronteerd halen sinds enkele jaren uitgebreid de media. In ons land gebeuren er jaarlijks gemiddeld 50 dodehoekongevallen waarvan 25% met dodelijke afloop. Een geactualiseerde wetgeving, aangepaste infrastructuur en een beter bewustzijn van de veiligheid kan het verkeer voor zwakke weggebruikers veiliger maken, maar dat is niet voldoende. Een van de problemen blijven de dodehoekzones naast de vrachtwagen, waardoor het voor de bestuurder onmogelijk is altijd een correct en volledig overzicht te hebben van alle weggebruikers rondom zijn voertuig.

Innovatie ter bescherming van zwakke weggebruikers

Actieve waarschuwingstechnologie biedt een antwoord op de onmogelijkheid voor de bestuurder om in hectisch stedelijk verkeer altijd een correct en volledig overzicht te behouden van alle weggebruikers rondom zijn voertuig. Deze technologie kan het aantal overlijdens als gevolg van dodehoekongevallen met 31% verminderen!

De Active Sideguard bestaat uit een unieke technologie die de bestuurder via een sensor aangeeft wanneer hij de aanwezigheid van voetgangers en fietsers detecteert als hij een bocht naar rechts neemt.

“Veilige mobiliteit is cruciaal voor Ethias. Als pionier op het vlak van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) spitst Ethias zich toe op het vereenvoudigen van mobiliteit met een reeks innovatieve diensten om te vermijden dat er slachtoffers vallen. Want niet enkel de zwakke weggebruiker is slachtoffer, ook de chauffeur die het ongeval veroorzaakt draagt vaak nog lang de mentale gevolgen ervan.”

Philippe Lallemand, CEO Ethias 

Ethias en eXia, partners sinds 2018 in de ontwikkeling van actieve waarschuwingstechnologie

EXia Belgium werd opgericht in 2013 als spin-off van de VUB i.s.m. IMEC en ontwikkelde de “Active Sideguard”, een voorbeeld van een nieuwe generatie van rijassistentiesystemen die tegemoetkomen aan de urgente noodzaak om dodehoekongevallen met zwakke weggebruikers (fietsers, voetgangers, …) te voorkomen. In tegenstelling tot dodehoekspiegels, of zelfs dodehoekcamera’s, bewaken deze systemen op autonome wijze de dodehoekzone en waarschuwen zij de vrachtwagenchauffeur bij mogelijk gevaar.

“Uiterst gevoelige elektronica wordt gecombineerd met gesofisticeerde signaalverwerkingsalgoritmes om obstakels te detecteren door minuscule variaties in de elektrische veldsterkte te meten. Hierdoor kan een ruimtelijke gevaarszone worden bewaakt, waardoor zowel volwassenen fietsers/voetgangers, kinderen, ligfietsen, alsook rolstoelgebruikers worden gedetecteerd. Bovendien is de technologie uiterst robuust, waardoor de betrouwbare werking kan gegarandeerd worden onder alle weersomstandigheden, alsook onder de zwaarste toepassingsvereisten, zoals bij constructievoertuigen.”

Bart Truyen, gedelegeerd bestuurder eXia

Momenteel zijn er een 90-tal vrachtwagens uitgerust met de Active Sideguard. Een nieuwe Europese richtlijn (Richtlijn (EU) 2019/2144) voorziet echter dat alle nieuwe voertuigmodellen (type approvals) vanaf 2022 moeten uitgerust zijn met detectiesystemen voor zwakke weggebruikers.

Innovatie stimuleren via partnerschappen

Met dit partnerschap wil Ethias haar vooraanstaande rol als innovatieve en maatschappelijk verantwoorde onderneming benadrukken. Via het platform Ethi’Hub, wil ze diensten aanbieden die verder gaan dan de klassieke verzekeringsdekking. Om beter in te spelen op de bijkomende verzekeringsbehoeften en iedereen op een meer transversale manier te begeleiden.

Ethias en Exia stelden de innovatieve dodehoektechnologie voor aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Lydia Peeters, Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Technologie is belangrijk in onze strijd voor meer verkeersveiligheid. Educatie, sensibilisering en het zo conflictvrij mogelijk maken van infrastructuur zijn ook noodzakelijk en daar zetten we ook op in. Denk maar aan de educatie van kinderen via de leerlijn dode hoek, de samenwerking met de transportsector, de nog betere integratie van dodehoekproblematiek in nascholing code 95 (verplichte opleiding voor vrachtwagen- en buschauffeurs) en de promotie van gebruik en aanleg spiegelafstelplaatsen. Ook via MIA – Mobiliteit Innovatief Aanpakken  - onderzoeken we hoe potentieel gevaarlijke situaties proactief kunnen worden aangepakt en hoe dus kan vermeden worden dat er slachtoffers vallen.”

Lydia Peeters, Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken

Om onze website optimaal op uw beeldscherm te kunnen weergeven raden wij u aan een meer recente versie van uw browser te gebruiken.
Mozilla Firefox, Google Chrome ou Internet Explorer