Een vraag?

Hospitalisatieverzekeringen:
HospiFlex en Ambulante Medische Zorgen

Waarom kiezen voor Ethias?
  • U biedt uw medewerkers een uitgebreide dekking die aangepast is aan hun behoeften
  • Geen medische formaliteiten bij de aansluiting (geen vragenlijst of onderzoek)
  • U kiest voor een toonaangevende partner op de markt van de collectieve hospitalisatieverzekeringen die meer dan 800.000 begunstigden verzekert.

     

De verzekering Ambulante Zorg

Verzekering ambulante medische zorgen

De meeste medische aandoeningen vereisen geen ziekenhuisopname en kunnen ambulant behandeld worden. Medische kosten (orthodontische behandelingen, brillen...) wegen vaak op het gezinsbudget. Om die kosten op te vangen, kan uw organisatie voor haar personeel een verzekering Ambulante Medische Zorgen afsluiten. Ze is de ideale aanvulling op de Hospitalisatieverzekering en vormt een echte troef die heel erg gewaardeerd wordt in het aanbod aan extralegale voordelen.

 

Waarborgen

Wat dekt de verzekering Ambulante Medische Zorgen?

Na aftrek van eventuele wettelijke of extralegale tussenkomsten neemt Ethias de ambulante geneeskundige kosten ten laste die voor rekening van de verzekerde blijven als ze:

  • medisch noodzakelijk zijn;
  • van diagnostische en/of curatieve aard zijn;
  • verstrekt zijn door erkende zorgverstrekkers;
  • voldoende beproefd zijn op therapeutisch vlak.

Welke types van ambulante kosten?

Welke soorten ambulante kosten?

Ambulante zorgen:

  • De kosten van medische handelingen gepresteerd tijdens een bezoek of een raadpleging, met inbegrip van:
        - behandelingen van homeopathie, acupunctuur, osteopathie en chiropraxie;
        - medisch begeleide vruchtbaarheidsbehandelingen (MBV);
  • De kosten voor homeopathische medicijnen en producten, voorgeschreven door een geneesheer;
  • Paramedische handelingen (verpleegkundige, kinesitherapeut, fysiotherapeut);
  • Medische onderzoeken, op radiologie of in een laboratorium;
  • Kosten van medische protheses en kunstledematen;
  • Kosten van medische hulpmiddelen (gehoorapparaten, orthopedische zolen, de erkende apps op mHealthBelgium...);
  • De medische check-up of jaarlijkse gezondheidscontrole in het ziekenhuis of in een gespecialiseerd centrum niettegenstaande het preventieve karakter ervan;

 

Oogzorg:

  • De kosten voor brilglazen of contactlenzen voorgeschreven door een oogarts;
  • Monturen;
  • De kosten voor oogheelkundige medische diensten (raadplegingen, medische ingrepen, geneesmiddelen...).

 

Tandzorg:

  • De kosten voor tandverzorging: raadpleging bij de tandarts, tandradiologie, preventieve behandelingen, tandextracties en conservatieve behandelingen;
  • orthodontische behandelingen;
  • Tandprothesen;
  • Parodontale zorg.

 

U kunt uit de volgende 5 formules de formule kiezen die het best aansluit bij de behoeften van uw medewerkers en uw budget:

  • “Ambulante zorg, oog- en tandzorg”
  • “Ambulante zorg”
  • “Tandzorg”
  • “Ambulante zorg en oogzorg”
  • “Ambulante zorg en tandzorg”

 

Wie kan verzekerd worden?

Wie kan verzekerd worden?

  • Personeelsleden
  • Gehuwde of samenwonende partners
  • Kinderen ten laste



Wat wordt niet terugbetaald?

Wat wordt niet terugbetaald?

Ethias hanteert de uitsluitingen die gebruikelijk zijn in de verzekeringssector. Zijn bijvoorbeeld uitgesloten de prestaties die voortvloeien uit:

 

  • ongevallen van de verzekerde in staat van dronkenschap, alcoholintoxicatie of onder invloed van drugs, narcotica of verdovende middelen gebruikt zonder medisch voorschrift;
  • ziekten die (deels) te wijten zijn aan alcoholisme, verslaving of het overmatig gebruik van geneesmiddelen;
  • de ontwenning als gevolg van het gebruik van alcohol, drugs, verdovende middelen of iedere andere stof waaraan verslaving optreedt;
  • een schadegeval dat met opzet door de verzekerde veroorzaakt is, de deelname van de verzekerde aan misdaden en misdrijven en aan weddenschappen of uitdagingen;
  • sterilisatie, contraceptieve behandelingen en thermale kuren;
  • esthetische of verjongingsbehandelingen; de kosten van plastische reconstructieve chirurgie ten gevolge van een gedekte ziekte of ongeval zullen echter wel ten laste worden genomen.
  • een psychotherapeutische of psychosomatische behandeling;
  • een oorlogsfeit (deze uitsluiting is niet van toepassing in geval van een conflict dat uitbreekt tijdens het verblijf van de verzekerde in het buitenland, indien de verzekerde niet actief aan de vijandelijkheden heeft deelgenomen);
  • sportbeoefening in de lucht of met gebruik van motorrijtuigen, evenals de beroepshalve uitoefening van om het even welke sport;
  • een schadegeval dat met opzet door de verzekerde veroorzaakt is, de deelname van de verzekerde aan misdaden of misdrijven en aan weddenschappen of uitdagingen;
  • de beoefening van een sport of activiteit op een niet-toegelaten plaats;
  • zelfverminking of een zelfmoordpoging;
  • een ongeval waarbij de verzekerde deel uitmaakt van de bemanning van een luchtvaartuig, of tijdens de vlucht beroeps- of andere activiteiten verricht in verband met het toestel of de vlucht;
  • schadegevallen die voortvloeien uit het gebruik van nucleaire energie die onder de toepassing valt van de Conventie van Parijs (wet van 22 juli 1985) of van elke andere wettelijke bepaling die deze wet zou vervangen, wijzigen of aanvullen.

 

 

Wachttijd

Wachttijd

  • Er is een algemene wachttijd van 3 maanden, behalve in de volgende gevallen:
  • Brillen en lenzen: de wachttijd is 6 maanden. Voor de daaropvolgende monturen is de wachttijd 36 maanden vanaf de datum van de terugbetaling van het vorige montuur.
  • Gehoorprothesen: de wachttijd is 12 maanden
  • Parodontale zorgen, tandzorgen, tandprothesen, bruggen, kronen, implantaten: de wachttijd is 12 maanden.
  • Orthodontische behandelingen: de wachttijd is 24 maanden.
  • Voor de facultatieve verzekerden waarvan de aansluiting op deze polis niet bevestigd wordt binnen de 2 maanden nadat het recht op aansluiting zich opent:

    • treedt de aansluiting in werking op de eerste dag van de 13e maand volgend op de maand waarin de aansluitingsaanvraag is bevestigd
    • is de algemene wachttijd van 3 maanden niet van toepassing
    • De bovengenoemde specifieke wachttijden (orthodontie…) blijven daarentegen van toepassing.

Documenten

Meer info? Een offerte aanvragen?

Vraag gratis een offerte of de algemene voorwaarden door een mail te sturen naar:

 

Lees aandachtig de infofiche en de algemene voorwaarden voordat u de verzekering Ambulante medische zorgen afsluit.

De verzekering Ambulante medische zorgen is een ziekteverzekering onderworpen aan het Belgisch recht. Het is een jaarcontract dat elk jaar stilzwijgend wordt verlengd, tenzij het ten minste 3 maanden voor de vervaldag wordt opgezegd.

 

Bent u niet tevreden? Dan kunt u een brief sturen naar Ethias, rue des Croisiers 24 te 4000 Luik of mailen naar klachtenbeheer@ethias.be. Bij betwisting kunt u een klachtenbrief sturen naar de Ombudsman van de Verzekeringen (www.ombudsman-insurance.be), de Meeûssquare 35 te 1000 Brussel.



Documenten

Brochure Ambulante medische zorgen

 

Infofiche Verzekering ambulante medische zorgen